13.4.2019

Päiväkotilaiset ja eskarilaiset eTwinnareina

Oletko kuullut eTwinningistä, toisten toteuttamista kiinnostavista projekteista? Hiukan kutkuttaisi itsekin kokeilla, mutta et tiedä mistä aloittaa?  Mietityttää, miten on mahdollista, että päiväkotiryhmä tekee yhdessä projektia espanjalaisten lasten kanssa? Eiväthän he osaa vielä vieraita kieliä. Mistä löydämme projektikumppanin?

Minkälaisia tehtäviä päiväkodin ja eskarin lapset voisivat toteuttaa?


Projektin alussa halutaan tietää, keitä projektissa on mukana. Tässä projektipakista poimittu hauska vinkki: Lapset tutkivat etunimensä alkukirjainta ja sitä vastaavaa äännettä ja muotoa. He muodostavat ryhmiä saman alkukirjaimen jakavien kanssa. He käyttävät vartaloaan ja jotain luonnosta löytämäänsä muotoa ja muodostavat niistä alkukirjaimensa. Tämä dokumentoidaan valokuvin. Kuvista työstetään palapeli, joka julkaistaan TwinspacessaeTwinningin yhteistyöalustalla. Nyt kumppanimaan lapset voivat pelata toistensa aikaansaannoksilla. (Luonto on minun kulttuurini, taso 4-7, tehtävä Luonnon ABC). 


Projektimaskotti Rufus.  Kuva: Christel Manninen.
Helppo tapa esitellä kumppaneille lapsille tärkeitä paikkoja, on valita projektimaskotti, esim pehmolelu, kuvata sitä näissä paikoissa ja tallentaa kuvat Twinspaceen kumppaneiden nähtäväksi.  Yhdessä voidaan keskustella, mikä kumppanimaan paikoista miellyttää eniten ja miksi. Vielä hauskempaa on, jos kumppanit aluksi lähettävät pehmolelut "etanapostina" toisilleen.  On riemukasta nähdä oma tuttu pehmolelu seikkailemassa vieraassa maassa.

Tässä myös projektipakista löytyvä vinkki: Lapset miettivät ulkona sijaitsevia paikkoja, joissa he leikkivät mielellään sekä paikkoja, joissa he ovat äskettäin vierailleet. Lapset piirtävät ajatuksensa ja selittävät, mitä paikkoja he ovat valinneet ja miksi. Teoksista järjestetään taidenäyttely, joka myös kuvataan ja tallennetaan Twinspaceen, josta kumppanimaan lapset näkevät toistensa työt. (Luonto on minun kulttuurini, taso 4-7, tehtävä Näin minä kasvan). 

Tässä vain muutama poiminta. Lapsilla itselläänkin on varmasti toteuttamiskelpoisia ideoita, heidät kannattaa osallistaa alusta asti  eTwinning-projektin suunnitteluun. eTwinningin avulla lapset eri maissa voivat esitellä omaa arkeaan, perinteitään ja tapojaan, leikkejä, lauluja ja vaikka juhlapäiviä. Projektin pituus voi vaihdella muutamasta viikosta halutessasi vaikka vuoden mittaiseen.



Palkittuja projekteja - teemoina tiede ja tuuli


Kun tuntee toteuttaneensa onnistuneen projektin, sille voi hakea kansallista laatuleimaa.  Vuosittain laatuleiman saaneiden projektien joukosta eTwinningin kansallinen tukipalvelu OPH:ssa valitsee kaksi parasta projektia. Kuluneen vuoden parhaina eTwinning -projekteina Hämeenlinnan ITK-päivillä 21.3.2019 palkittiin opettaja Anne Levónin ja Kyrkobackens skola i Nagun eskarilaisten toteuttama tiedeprojekti, jossa oppilaat pääsivät mm. luomaan kierrätysmateriaalista tehdyn liikkuvan leikkikalun. Projektikumppanit olivat eri ikäisiä oppilaita monesta eri maasta. 


Toisen palkitun projektin toteutti varhaiskasvatuksen opettaja Christel Manninen ja lapset päivähoitoyksikkö Roihuvuori-Strömsinlahdessa Helsingissä.  Projektissa kumppanimaiden lapset yhdessä tutkivat mitä tuuli on ja mitä tuuli tekee. Lue artikkeli voittajaprojekteista OPH:n verkkouutisista.

Christellin ensimmäinen projekti


Christel Manninen ja hänen päiväkotilaisensa tekit ensimmäisen projektinsa keväällä 2011 ja heti perään syksyllä siihen jatkoprojektin. Kevään projekti oli puolen vuoden mittainen.  Christel löysi ruotsalaisen projektikumppanin eTwinning -seminaarissa Gotlannissa, Ruotsissa. Projektin aiheena oli luonto ja lähiympäristö. Projektissa pehmosiilit Elina ja Erika osallistuivat päiväkotilasten arkeen, ne söivät, nukkuivat, askartelivat, piirsivät ja kävivät retkillä päiväkodin lähiympäristössä ja Helsingin keskustassa.  Pehmosiilit matkustivat kumppanilasten luokse toiseen maahan ja osallistuivat siellä toimintaan. Lapset ja perheet pitivät ruutuvihossa päiväkirjaa siilien ja lasten tekemisistä. Valokuvia siilien puuhista yhdessä lasten kanssa he laittoivat projektin sivuille Twinspaceen 

Christel kertoo, että lapset ovat olleet todella kiinnostuneita toisen maan lapsista ja kielestä, tässä ensimmäisessä projektissa ruotsinkielestä, mutta myöhemmissä projekteissa myös mm. italiankielestä, englannista ja puolasta.  Lapsista projektin tekeminen on hauska juttu. Christel kertoo, että eTwinningin avulla hän saa kontaktin toisiin opettajiin ja oppii koko ajan uutta. Hän pysyy ajan hermolla ja tietää miten ja mitä tehdään toisissa maissa.  Vastaavasti hän näyttää mitä me täällä Suomessa lasten kanssa teemme.
Siilit osallistuvat toimintaan. Kuva: Christel Manninen.

Tee projektista sopiva itsellesi, Christel vinkkaa eTwinning -projektia aloittelevaa opettajaa.  Liity projektiin, joka sivuaa sitä, mitä joka tapauksessa teette lasten kanssa.  Heti aluksi ei kannata tehdä liian haastavaa projektia.  Mieti, kuinka usein ehditte olla yhteydessä projektikumppaniin, kerran kuussa, pari kertaa kuussa vai viikoittain.  Aina voi tehdä enemmän kuin on luvannut ja siitä tulee hyvä fiilis.  Kerro työpaikalla asiasta, innosta muutkin mukaan, se vähentää sinun työmäärääsi.  Pyydä reilusti johtajalta lupaa käyttää esimerkiksi yksi tunti viikossa projektin kokoamiseen, projektisivujen päivittämiseen ja yhteydenottoihin.  

Annen alkutaival eTwinnarina 


Pari vuotta sitten, kun Anne suunnitteli ensimmäistä projektia pienten oppilaiden kanssa, oppilaat olivat ekaluokkalaisia, häntä mietitytti aloittaminen. Siksi he tekivät ensimmäisenä hyvin lyhyen ja aika opettajajohtoisen projektin.  Aiheena oli jouluruoat. Jokainen osallistuva koulu lähetti kuuteen kouluun joulukortin, jossa kuva ja resepti yhteen kansalliseen jouluruokaan.  Anne oppilaineen pääsi mukaan valmiiksi perustettuun projektiin, joka haki vielä muutamaa osallistujaa maista, joilla ei vielä ollut edustajaa mukana.  Anne kertoo, että se ilo ja into, millä oppilaat osallistuivat, sai hänet miettimään myös muita mahdollisia projekteja.  Lapset, iästä riippumatta, ovat aina olleet hyvin innoissaan muista oppilaista.


Annelle eTwinning antaa opettajana paljon.  Projekteissa hän pääsee hyödyntämään omaa osaamistaan monin tavoin.  Projekteista hän saa uusia ideoita, apua luonnollisten kokonaisuuksien luomiseen ja autenttisuutta opetustilanteisiin. Anne huomasi, että myös muut opettajat olivat hyvin kiinnostuneita projekteista, joissa oppilaiden ei välttämättä tarvitse osata vieraita kieliä tai olla luku-/kirjoitustaitoisia. Sekä projektikumppaneilta että eTwinningin jatkokoulutusmahdollisuuksien kautta Anne kertoo oppineensa uusia menetelmiä ja tutustuneensa uusiin työkaluihin.  Ennen kaikkea Annen mielestä eTwinning on hauskaa oppimista niin opettajalle kuin oppilaillekin.
Sitruunatulivuori  Kuva: Mia Östman-Löfroth

Tarkoitus eTwinning-projektissa ei ole tehdä enemmän töitä, vaan tehdä työtä mielenkiintoisemmalla tavalla, Anne vinkkaa.  Projekti voi olla juuri niin iso tai niin pieni kuin tahdot.  Joskus voi aloittaa sillä, että jaetaan toisilleen yhden kerran yksi sovittu asia.  Tietosuoja on asia, joka monesti mietityttää Annea.  Projektin voi aivan hyvin viedä läpi ilman että lasten kasvoja näytetään tai nimiä käytetään, Anne lopuksi toteaa. 

Miksi eTwinningiä? 


eTwinning auttaa tuomaan maailman päiväkotiin ja kouluun. Se on lapsia ja aikuisia motivoiva tapa toteuttaa varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmaa. Se edistää lasten kulttuurista osaamista sekä heidän vuorovaikutus- ja ilmaisutaitojaan.  Lapsia rohkaistaan tutustumaan toisiin ihmisiin, kieliin ja kulttuureihin.  eTwinning on yhteistyöhön perustuvaa toimintaa, jossa lapset voivat harjoitella vuorovaikutus- ja ilmaisutaitojaan erilaisten ihmisten kanssa.


eTwinning on mielekäs tapa monipuolistaa työtapoja. eTwinningissä lapset voivat kokeilla ja tuottaa sisältöjä itse ja yhdessä muiden lasten kanssa tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksiin tutustuen. Näitä taitoja tarvitaan lasten ja perheiden arjessa, ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja yhteiskunnallisessa osallistumisessa. 

Mistä saan apua? 


Voit tutustua hyväksi todettuihin projekti-ideoihin eTwinningin etusivulla osoitteessa https://etwinning.net, klikkaa projektit - projektipakit (sivun alareunassa). Valitse tasoksi helppo ja löydät malleja eriaiheisiin projekteihin aina 4-vuotiaista lähtien. Voit toteuttaa kiinnostavaksi havaitsemasi projektin sellaisenaan tai käyttää siitä haluamiasi osia. Kirjautumalla eTwinningiin, pääset eTwinning Liven Kumppanifoorumiin. Sieltä löydät ikäryhmän 4-11 -vuotiaiden opettajille suunnatun kumppanihaun. Voit lukea toisten projektiehdotuksia ja kun löydät kiinnostavan, lähetät vain vastausviestin, että haluat mukaan kyseiseen projektiin. Jos sinulla on itselläsi mielessä hyvä projektiaihe, voit kirjoittaa viestin, jossa haet siihen kumppaneita. Projektikumppanin voit löytää myös osallistumalla muutaman päivän mittaisiin usein ulkomailla järjestettäviin kontaktiseminaareihin. Aloittelijoille suunnatuissa seminaareissa opit myös eTwinningin käyttöä. Tietoa kontaktiseminaareista löydät eTwinningin uutiskirjeistä, jotka saat sähköpostiisi yhdeksän kertaa vuodessa, kun olet kirjautunut eTwinningiin.



Perustettuasi kumppanisi kanssa projektin, saatte heti käyttöönne ilmaisen projektialustan, Twinspacen.  Se on turvallinen, salasanalla suojattu digitaalinen ympäristö, jossa voitte jakaa projektimateriaaleja (kuvia, ääntä, videoita), työstää tehtäviä yhdessä ja olla videoneuvotteluyhteydessä kumppanioppilaiden kanssa.

Suomen eTwinning-lähettiläät tulevat pitämään ilmaista eTwinning-koulutusta, kun koulutettavia on vähintään kymmenen.  Koulutettavat voivat olla useasta eri päiväkodista tai koulusta. Voit olla suoraan yhteydessä meihin eTwinning-lähettiläisiin tai eTwinningin kansalliseen tukipalveluun (riikka.aminoff(at)oph.fi tai yrjo.hyotyniemi(at)oph.fi). Liity myös Suomalaiset eTwinning-opettajat facebook-ryhmään. Siellä voit kysyä mitä tahansa eTwinningiin liittyvää ja saat pikaisen vastauksen.

1 kommentti:

  1. Hyvä kirjoitus! Toivottavasti yhä useammat varhaiskasvattajat innostuvat eTwinningistä!

    VastaaPoista