2.9.2019

Nyttiga studier i sociala medier på det nordiska ambassadörsmötet


Vad är mitt budskap med denna bloggpostning? Att eTwinning är ett imponerande och ytterst nyttigt nätverk för lärare. Till vem riktar jag denna text? Till lärarkollegor!

Jag kommer med ivriga hälsningar från det nordiska ambassadörsmötet som hölls i Marstrand, Sverige den 28.- 30. augusti. Vi var cirka 40 personer från Danmark, Norge, Sverige, Island och Finland. Från Finland deltog Riikka Aminoff från Finlands NSS samt fyra eTwinning ambassadörer.

För mig var det mest intressanta på mötet workshopparna kring sociala medier. Vi lärde oss hur man kunde använda sociala medier effektivt och ändamålsenligt. Betydelsen av social media öppnades på ett nytt sätt. Det var Lena Leigert som lärde oss. Hon har nyligen publicerat en bok om sociala medier.

Man skall alltid tänka, vad man vill säga och till vem. Vad behöver läsarna veta och göra? Vilken känsla ger postningen? Vilka kanaler använder man? Det finns olika målgrupper, som använder sociala medier på olika sätt. Vilken stil väljer man?


Allt detta är bekant för alla som skriver olika slags texter, men vi gick genom principerna utgående från ambassadörsarbetet. Olika åldersgrupper använder olika medier. Som grupparbete fick vi forma om sakliga reklam till provokativa och roliga. En mycket rolig och nyttig övning för en modersmålslärare som mig!

- Jag började fundera lite djupare på kommunikation i sociala medier, erkände Antti Piiroinen. Man måste fundera på till vem man riktar postningarna och hurudan bild ger man av saker och ting. Antti presenterade de finska eTwinningambassadörernas blogg; användarstatistik samt vilka teman som läses mest. Bloggen läses mest i början av terminen. Teman kring tidig språkinlärning och småbarnspedagogik har varit populärast under det senaste året. Läsarna hittar oftast till bloggen via Facebook.

-Jag tycket att det var jättebra skolning, säger Siw Kyrkslatt från Åland. Teori och praktik blandades skickligt och jag tyckte mycket om den trygga atmosfären.


Vi fick också tips på intressanta appar för undervisning. Clips, en enkel och praktisk app för att göra videor med tyckte många om. Katja Wide testade våra kunskaper om de nordiska länderna med appen Gimkit. Olika ländernas ambassadörer drog korta brainbreaks; små pauser där man rörde på sig eller lärde känna varandra. Programmet var pedagogiskt smart. Man lärde sig både teori och olika metoder som man kan jobba med i klassen.


Vad betyder titeln eTwinning-skola?

eTwinning-skola -titeln var också ett tema. Riikka Aminoff presenterade svaren på en enkät där det frågades om hur titeln har påverkat skolans verksamhet. Titeln har ökat skolans synlighet och hjälper till at utveckla skolans mer systematiskt och målinriktat. Den internationella verksamheten blir en naturlig del av skolans verksamhet. Om du är intresserad av att bekanta dig med enkätens alla svar, ta kontakt med NSS Riikka, hon kan skicka dem åt dig.

Jag berättade om min skola, Ylitornion yhteiskoulun lukio och dess eTwinning projekt. Jag önskar att eTwinning skulle sprida sig till flera gymnasier för att berika deras verksamhet. Projekten behöver inte vara stora utan det är bäst att börja med en liten, gemensam uppgift som hör till en kurs tillsammans med partnerskolan. Projekten förenar fint till exempel mediastudier, litteratur, IT och språk. Samtidigt integreras de olika ämnena.

Jag är glad att jag kunde delta på det nordiska ambassadörsmötet med min skolsvenska, förstå det mesta och då och då även delta i diskussionen på svenska. Min gamla svenskalärare skulle ha varit stolt över mig!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti