17.12.2019

Dialogista yhdessä tekemiseen

Lähes 50 opettajaa 10 eri Euroopan maasta osallistui Helsingissä järjestettyyn kolmipäiväiseen eTwinning-seminaariin, jonka teemana oli eTwinningin teemavuoden mukaisesti demokratiakasvatus ja oppilaiden osallisuus. Kaukaisimmat osallistujat tulivat Azerbaidžanista, Moldovasta ja Ukrainasta. Mukana oli myös opettajia Espanjasta, Ranskasta, Slovakiasta, Tšekistä, Puolasta, Tanskasta ja Suomesta.
Kaikki olivat innokkaita ja kokeneita luokanopettajia, mutta eTwinningissä vasta-alkajia. Se osoittautui todella hedelmälliseksi ja luovia ideoita synnyttäväksi yhdistelmäksi.
Seminaarin ohjelma: https://twinspace.etwinning.net/90263/pages/page/666108

Koulu on mini-universumi 


Seminaarissa opittiin uutta ja kokeiltiin käytännössä erilaisia osallistavan oppimisen malleja. Luokanopettaja Laura-Maria Sinisalo Helsingistä puhui syrjäytymisen kokemuksista. Jokainen meistä on joskus kokenut itsensä ulkopuoliseksi tai syrjityksi. Jaoimme kokemuksiamme monikansallisissa ryhmissä. Kokemukset olivat hämmästyttävän samankaltaisia ja pystyimme helposti samaistumaan toistemme tuntemuksiin. Saimme myös käytännössä kokea, miltä tuntuu, kun opettaja ei ole tasapuolinen.

Koulu on osa ympäröivää maailmaa. Emme pysty sulkemaan ulos maailmaa uhkineen ja ongelmineen. Mutta koulu voi kasvattaa kansalaisia, jotka tuntevat itsensä turvallisiksi ja osallisiksi, haluavat vastata haasteisiin ja kokevat voivansa vaikuttaa omaan elämäänsä ja tulevaisuuteensa.

Dialogi vahvistaa demokratiaa


eTwinning-hankkeet ovat olemukseltaan oppilaskeskeisiä sekä yhteistyö- ja viestintätaitoja kehittäviä. Oppilaiden osallisuutta voidaan kuitenkin vieläkin vahvistaa jokaisessa projektin vaiheessa suunnittelusta ja tavoitteiden asettelusta eri aktiviteetteihin ja arviointiin.

Kokeilimme demokraattista dialogia, jossa tehtiin arvovalinta ensin yksin, sitten löydettiin kompromissi parin kanssa, ja jatkettiin eteenpäin neljän ja kahdeksan hengen ryhmiin, aina tavoitteena yksi yhteinen näkemys. Prosessi on haastava eikä yksimielisyyttä aina löydy. Kaikki eivät koe tulleensa kuulluksi tai ymmärretyksi. Demokratia ja dialogi eivät olekaan niin helppoja menetelmiä kuin voisi luulla. Sen vuoksi niitä olisi hyvä harjoitella ja paljon. Myös luokissa oppilaitten kanssa ja projekteissa yhdessä kumppanioppilaitten kanssa.
Työpajan diat ja materiaalit: https://twinspace.etwinning.net/90263/pages/page/801124

Luovuutta ja yhdessä oivaltamisen iloa


eTwinning lähettiläs Sari Auramo esitteli omia monipuolisia projektejaan ja kertoi myös pienistä epäonnistumisista, jotka kuuluvat oleellisesti oppilaskeskeiseen oppimiseen. Virheistä oppii enemmän kuin mistään muusta.

Hauskoja eTwinning projektin aktiviteetteja ovat web-tapaamiset tai Skype-puhelut, joihin voivat osallistua koko luokat tai vain 2 – 4 oppilasta keskenään. Näissä oppilaat näkevät toisensa, voivat vaihtaa muutaman sanan (tai enemmänkin), esittää laulun tai vaikka pelata Kahootia (jotka ovat laatineet toisilleen).

Tällaiset oppilaitten osallisuutta tukevat ja luovuutta hyödyntävät projektit kasvattavat oppilaitten motivaatiota ja innostavat yrittämään enemmän. Kaikille niille on yhteistä oppimisen ilo.
Työpajan diat ja videot: https://twinspace.etwinning.net/90263/pages/page/804870

Tavoitteena parempi maailma


Tärkein osuus seminaarissa oli projektikumppanin löytäminen, projektisuunnitelman laatiminen eTwinning-projektin perustaminen. Kaikki osallistujat onnistuivat tässä!

Koko perjantai-iltapäivän ja lauantaiaamupäivän kokoussali oli sakeanaan innostunutta puheensorinaa, läppäreiden naputusta ja naurun purskahduksia. Hankkeiden tavoitteina oli ystävyyden synnyttäminen ja eri kulttuureihin tutustuminen, mutta myös oman koulun toimintakulttuurin kehittäminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Projektien nimet kertovat enemmän. Tässä on muutamia esimerkkejä: ”Give your Waste a Second Life”, ”Making a Better School Day”, “All together for Climate” ja “Stop talking, START doing!”

Seminaarin tuloksena rekisteröitiin 11 uutta eTwinning projektia, joissa on mukana yli 700 oppilasta. Lisäksi tutustuttiin opettajiin eri puolilta Eurooppaa, myös sellaisista maista joissa demokratia ja sanan vapaus eivät ole niin itsestään selviä perusarvoja ja oikeuksia kuin meillä Suomessa. Kaikilla meillä on kuitenkin yhteinen halu tehdä tästä meidän maapallostamme vähän parempi paikka elää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti