14.5.2024

Hyvinvointia iloisesti eTwinningin avulla!

 

Miten edistää koululaisten hyvinvointia, aina ajankohtainen aihe, joka sattuu myös olemaan Erasmus+ - ohjelman ja eTwinningin painopiste tänä vuonna?


Hyvinvointia oppilaiden keskuudessa voi olla vaikea lähteä kehittämään teoriapohjalta aineenopettajana yläkoulussa, mutta entäpä eTwinning– projektina yhteistyössä toisen EU – maan kanssa? 

Vertailujen tekeminenhän oppilailta jo sujuu yläkoulussa, niinpä päätinkin lähteä miettimään oppilaiden kanssa hyvinvoinnin laatua, merkitystä ja erityistekijöitä yhteistyössä italialaisen koulun kanssa. Tämä parityöskentely sopi meille muutenkin oikein hyvin, sillä Suomen maine maailman onnellisimpana kansana on jo tunnettu, samoin kuin italialaisten terveelliset Välimeren elintavat. 

Joukko 9.luokkalaisia teki pitkin vuotta haastatteluita hyvinvoinnin eri tekijöistä; osa oppilaista innostui jopa itsenäisesti perehtymään muutamaan artikkeliin sanomalehdissä englannin kielellä, mikä tietysti ilahdutti englannin kielen opettajaa suuresti.

Suurin vetovoimatekijä tässä projektissa olivat jälleen kerran toiset teinit: mikään ei oikeastaan taida olla murrosikäisestä kiinnostavampaa kuin keskustella toisten teinien kanssa.  

Projekti jaettiin teemoittain osiin, jotka me kollegani kanssa päätimme: ruokailu, harrastukset, koulu, arjen stressitekijät, miten rauhoittua stressin jälkeen. Projekti oli haastattelupainotteinen, ja näiden luokkien kanssa se todella toimi, sillä kysymyksiä mietittiin ahkerasti ryhmissä; teini-ikäiset ovat usein jo kiinnostuneita pohtimaan asioita, ja tämä ryhmätyö edisti hyvinvoinnin käsityksen selkiytymistä, ja vertailuja oli helppo tehdä esim. äppin kysymysten pohjalta, jos ryhmällä oli vaikeuksia keksiä niitä.  Vantaa on ostanut äppin School Day, jolla oppilaat voivat mitata viikoittain mm. opiskelun miellyttävyyttä , kotiläksyjä, kodin osallistumista ja apua opiskeluun, sosiaalisten suhteiden tärkeyttä ja ominaisuuksia yms.

Lopuksi aikaiseksi saatiin matematiikan opintoja hyväksikäyttäen piirakkataulukoita yms., jotka havainnollistivat oppilaiden kokemia ongelmakohtia, ja heidän suosimiaan ratkaisuja. Mukava tapa yhdistää taulukoiden tekemisen kertaus englannin opintoihin! 
  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti