7.10.2024

EU ja demokratia - miten näin vaikeaa aihetta voi opettaa monikulttuuristuvassa Suomessa?

 


Suomen koulut monipuolistuvat etnisesti nopeassa tahdissa: pääkaupunkialueella ei enää oikeastaan pelkästään kantasuomalaisia opiskelijoita opettavia kouluja olekaan. Omassa koulussani on oltu monikulttuurisia jo pitkään, yli 50% koulumme oppilaista on  etnisesti muita kuin kantasuomalaisia, ja kotikielinä on 38 eri kieltä, joten kielitietoisuus ja kulttuurisensitiivisyys kuuluvat perustyökalupakkiimme. 


Entäpä sen sijaan EU ja demokratiakasvatus? Pelkäänpä, että hyvin usein nämä aiheet ohitetaan muualla kuin yhteiskuntaopin tunneilla (6. ja 9.lk). Meidän koulussamme oppilaille ei ole itsestäänselvyys asua demokraattisessa valtiossa, eikä ole myöskään itsestäänselvää että oppilaat tietävät mikä, ja millainen, EU on.


Tämän vuoden eTwinning - projekti eräälle 8.luokalle onkin tutustua EU:n päättäviin elimiin, ja siihen, mitä 

demokratia tarkoittaa. Koska koulussamme on 3 tuntia englantia joka viikko, onnistuu tämän projektin toteutus englannin tunneilla lukuvuoden aikana. EU tarjoaa monia tietosivuja, ja jopa oppimispelejä, jotka näyttävät konkreettisesti, miten EU toimii. Pelillisyys tekee raskaastakin aiheesta mielenkiintoisen, sillä pelien pelaaminen on jälleen kerran kiinnostanut oppilaita. Pelit kuitenkin lähinnä syventävät opittua asiaa. 


Yhteistyökoulun kanssa helppo tapa toimia, joka myös aina kiinnostaa teinejä, on jakaa esim. päättävät elimet puoliksi,

vaikkapa 2 per koulu, joihin sitten tutustutaan oppituntien ohessa. Lisäksi Helsingissä asuvat voivat saada  

Lyhyt EU -oppaan monilla eri kielillä Oodin Eurooppa-tiedotuksesta, mikä mahdollistaa EU: arvoihin tutustumisen, EU:n  

maantieteellisen levinneisyyden tutkimisen, EU ja Ilmastonmuutos -aiheen ja esittelee mm. EU:n mahdollistamat oikeudet 

EU-maiden kansalaisille. Teinit ovat aina kiinnostuneita toisten teinien puheenaiheista, joten online-tapaamisten avulla pidetyt miitit  

mahdollistavat tiedon jakamisen, ja myös keskustelun omista arvoista, demokratian arvoista ja EU:n  

perusasiakirjaan kirjatuista EU.maiden yhteisistä arvoista. 


Teini-ikäisillä on jo tarve ilmaista itseään, ja tämänkaltainen aihe kiinnostaa yllättävän monia teinejä, puhumattakaan siitä,  

että se sitouttaa teinejä tiedonhankinnan ja tiedon prosessoinnin kaltaisiin alueisiin, jotka ovat todellisia tulevaisuuden taito 

Lyhyissä kielissä tämänkaltainen projekti voi olla sula mahdottomuus sanavaraston kapeuden johdosta, mutta A1-englannin  

opiskelijat pystyvät jo ryhmänä ilmaisemaan mielipiteensä. Monikulttuurisessa koulussa fakta on myös se, että monelle oppilaalle

englanti voi olla tutumpi ja vahvempi ilmaisukieli kuin suomi. Näille oppilaille projekti siis antaa uskoa omaan osaamiseen.



Myös eTwinning tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia opettajalle seuraavan vuoden ajan perehtyä aktiivisen kansalaisuudenja demokratian teemoihin, sillä eTwinning on julkistanut syyskuun 24. päivä vuoden teeman, joka on Citizenship. ETwinningin nettialustan, ESEP:in kautta, pääsee Learn-kohdassa etsimään webinaareja ja fyysisiä seminaarejakin aiheesta. ETwinningin tarjoamat  englanninkieliset MOOC:it  

(netissä omaan tahtiin tehtävät opintokokonaisuudet) antavat mahdollisuuden opiskeluun omassa tahdissa, mutta yksittäisten webinaarien kauttakin voi perehtyä aiheeseen, ja saada uusia työkaluja. 


EU tarjoaa esim. seuraavia infosivuja:






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti