Työskentelen opettajana Lapin matkailuopistossa. Pääasiassa
opetan ammattiaineita, mutta mukaan mahtuu joskus myös jotain muuta.
Tilastomatematiikan tunneilla olen aina silloin tällöin törmännyt siihen, etteivät opiskelijat
ole kovin motivoituneita opiskeluun, koska he ajattelevat, ettei tilastoilla ja
heidän ammatillaan safarioppaana, kokkina tai tarjoilijana ole mitään yhdistävää asiaa.
Näinhän ei ole, mutta päätin kokeilla uutta tapaa lähestyä tilastoihin ja
tilastomatematiikan perustermeihin eTwinning –projektin avulla keväällä 2015.
Aloitin projektin suunnittelun hyvissä ajoin syksyllä 2014.
Löysin sattumalta eTwinning-sivuilta “löydä etwinnaajia” palstalta espanjalaisen
matematiikan opettajan Saran. Hänellä oli samanlainen projekti-idea kuin
minulla. Suunnittelimme yhdessä tehtävät aikatauluineen ja etsimme mukaan lisää
kouluja idealla yksi koulu yhdestä maasta. Lopulta saimme kasaan projektin,
jossa oli mukana opiskelijoita Espanjasta, Italiasta, Ranskasta, Romaniasta ja
Suomesta. Meillä opettajilla oli yhteinen työskentelyalusta Titanpadissa.
Siellä voi chattailla ja tehdä
muistiinpanoja. Sovimme etukäteen, mitkä ovat projektin tavoitteet, tehtävät ja
mitä työkaluja käytetään opiskelussa. Titanpad on
yksinkertainen ja mielestäni toimiva juttu tällaisessa yhteistyössä.
eTwinning projektimme YES – Young Europeans in Statistics
aloitettiin tutustumalla toisiimme Padletin avulla. Jokainen sai
lisätä itsestään kuvia, videoita kotiseudustaan tai lempimusiikistaan
alustalle, joka oli sitten jokaisen katseltavissa. Tehtävän sai tehdä pienissä
ryhmissä, koska aluksi tuntui olevan ongelmia vieraan kielen kanssa. Niin
Suomessa kuin muissakin maissa ihmeteltiin, miksi matematiikan tunnilla
opiskeltiin englanniksi. No, alkuhämmennyksen jälkeen opiskelijat ymmärsivät,
että se on yhteinen työkielemme.
Tämän jälkeen opiskelijat jaettiin ryhmiin ja opiskelijoiden
tehtävänä oli suunnitella tutkimuksen kysymykset kansainvälisissä ryhmissä.
Ryhmät jaettiin teemojen ja kiinnostuksen mukaan kuitenkin niin, että joka
ryhmässä on kaikista projektimaista opiskelijoita. Teemoja olivat mm.
harrastukset, urheilu, musiikki, videopelit, tietotekniikan ja kännykän käyttö
ja tulevaisuus opiskelun jälkeen. Koska eri kouluissa oli erilaiset aikataulut
toteuttaa projekti, olimme sopineet tietyt päivät (dead line), jolloin tehtävät
piti olla valmiina.
Kun lopulliset kysymykset oli valittu suuresta määrästä
kysymyksiä, toteutettiin jokaisessa koulussa sama kysely.
Etukäteen oli ollut puhetta kyselyn kielestä, mutta loppujen lopuksi ranskalaiset
ja espanjalaiset toteuttivat kyselyn englanniksi. Tutkimus toteutettiin Google
formsilla alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen. Alun perin olimme suunnitelleet,
että kysely toteutetaan SurveyMonkeyllä, mutta siinä tuli ongelmaksi meidän
tutkimuksen liian laaja otanta. Kysely toteutettiin Suomessa pääsääntöisesti
lomakekyselynä ja opiskelijat syöttivät vastaukset Google formsiin itse.
Joissain maissa käytössä oli tabletit, jolloin kyselyn vastaukset tallentuivat
järjestelmään suoraan. Lopuksi opiskelijat analysoivat vastauksia ja esittivät
toisilleen kysymyksiä, miksi eri maissa oli tullut erilaisia vastauksia.
Projektin aikana opiskelijat oppivat tilastomatematiikan
perustermit - moodit, mediaanit ja vaihteluvälit - kuin vahingossa. Tämän lisäksi opiskelijat kertoivat englannin
kielen taitonsa parantuneen, he olivat oppineet käyttämään uusia tieto-ja
viestintätekniikan työkaluja sekä oppineet uusia asioita eurooppalaisista
opiskelukavereistaan ja heidän maistaan.
Aiemmin mainittujen työkalujen lisäksi olemme luonnollisesti
käyttäneet eTwinningin Twinspacea (chat, foorumi, mail) ja sähköpostia.
YES-projekti herätti opiskelijoissa myös mielenkiintoa
uudenlaisiin paikkoihin ja he kyselivät projektin lopussa erilaisista
eurooppalaisista matkakohteista, jonne he voisivat matkustaa. Laajensimme siis
tätä projektia seuraavaan askeleeseen eli mahdolliseen matkaan
yhteistyökumppaneiden maihin. Päätimme myös opettaja-kollega Saran kanssa, että
mikäli siihen tulee mahdollisuus, toteutamme projektin joskus uudelleen.
Lisätietoa YES eTwinning-projektista mari.jokela(at)redu.fi.
Hieno ja kiinnostava postaus!
VastaaPoista