eTwinning tree oli lukuvuoden mittainen projekti, jossa oli mukana 34 koulua 26
Euroopan valtiosta. Suuri osa kouluista oli työskennellyt yhdessä useissa eri
projekteissa, joiden aikana opettajat olivat tutustuneet toisiinsa ja mukana
olleet luokat olivat saaneet monipuolista kokemusta kansainvälisestä yhteistyöstä
sekä kulttuurivaihdosta.
Projektin työskentelyn keskiössä oli puu. Teemalla haluttiin
korostaa luonnon kunnioitusta ja luonnosta huolehtimisen merkitystä. Valittujen
aktiviteettien avulla oppilaat olivat suorassa kontaktissa luontoon ja
kokemuksia rikastettiin luontoaiheisilla tehtävillä.
”Projektissa oli kivaa se, että saimme istuttaa puun.” Näin
kommentoi yksi oppilaista projektin ensimmäistä vaihetta, jossa jokainen mukana
oleva koulu istutti omalle tontilleen puun. Puun istuttamisen yhteydessä
juhlittiin eTwinningin 10-vuotis syntymäpäiviä ja keskusteltiin siitä, millainen
merkitys puilla on maapallon hyvinvoinnille. Me Oulun normaalikoululaiset
saimme lahjoituksena paikalliselta kasvitieteelliseltä puutarhalta kultakoivun
taimen, jonka erikoisuutena on keväällä puhkeavat keltaiset lehdet.
Talven aikana jokainen partneri valitsi omalta alueeltaan
historiallisen puun. Vierailtuaan puulla, oppilaat kirjoittivat tarinoita
siitä, mitä puu oli heille kertonut. Lisäksi puusta luotiin piirroksia. Vaikean
valinnan jälkeen yksi tarina käännettiin englanniksi ja kirjoitettiin käsin
kirjaan, joka kiersi ympäri Eurooppaa käyden jokaisen mukana olevan partnerin
koulussa. Lukuvuoden aikana toteutettiin Skypen välityksellä yhteisiä joulu- ja
pääsiäisaskarteluja sekä kirjoitettiin mm. yhteistä elektronista
jatkokertomusta ”Magic tree”. Suuri kiitos näin suuren projektin onnistumisesta
kuuluu sitä tehokkaasti koordinoineelle bulgarialaiselle Natasha Djurkovalle!
Kun oppilailta kysyttiin mikä projektissa oli ollut mukanaa,
toi osa esille yksittäisiin aktiviteetteihin liittyviä asioita.
”Projektissa oli kivaa se, että
saimme istuttaa puun.”
”Pyöräretki suolamännylle oli
mukavaa.”
”Tarinan kirjoittaminen oli mukavaa.”
”Piirrustuskilpailu oli mukavaa.”
Jokainen aktiviteetti raportoitiin videon, kirjoittamisen tai
valokuvien avulla Twinspace-ympäristöön ja näin yksittäiset aktiviteetit saivat
kansainvälisen ulottuvuuden. Euroopan maantieteen ollessa viidennen luokan
sisältö, pystyttiin eri maiden olosuhteita tarkkailemaan oppikirjojan lisäksi
yhteistyökoulujen tuotosten kautta. Luokan seinällä olevaan isoon Euroopan
karttaan oli sijoitettu oma nasta jokaiselle mukana olevalle koululle.
Oppilaat tunnistivat yhteisen työskentelyn hyötyjä sekä luokan
että Euroopan mittakaavassa. Yksi oppilaista toi esille työskentelyn
merkityksen luokan yhteishengen kannalta:
” Hyödyllistä oli se, kun koko luokka oli tekemässä eTwinning
projektia”. Opettajana näen tähän lisäksi sen hyödyn, että tuotosten ollessa
Twinspacen kautta myös vanhempien katseltavissa, lisäsi tämä vanhempien
kiinnostusta lastensa koulun käyntiin. Oppilaat kokivat hyödylliseksi myös sen,
että he oppivat uutta muista maista sekä maafaktojen että heidän tuottamiensa
tarinoiden kautta.
”Hyödyllistä oli kun opin kaikkea
uutta maailmasta.”
”Sain tutustua eri maihin.”
”Sai tietoa puihin liittyvistä
tarinoista.”
eTwinning tree oli tämän luokkani ensimmäinen eTwinning projekti. Jokaiselle työskentely kansainvälisten partnereiden kanssa ei ollut aluksi mielekästä ja mukana oli myös seuraavan kaltaisia kommentteja:
”Se oli osittain kivaa ja osittain tylsää.”
”En pitänyt projektista.”
”En pitänyt projektista.”
On luonnollista etteivät uudet työtavat heti tunnu kaikista mukavalta ja on tärkeää antaa oppilaiden itse vaikuttaa siihen, kuinka aktiivisen roolin he projektin eri vaiheissa haluavat ottaa. Nyt luokassa on käynnissä uusi projekti ja kansainvälissä verkostossa työskentelyssä olemme -oppilaat ja opettaja - jo yhtä kokemusta rikkaampia valmiimpia tarttumaan uusiin haasteisiin.
eTwinning tree -sai laatumerkin lokakuussa 2016. Projektin Twinspace: https://twinspace.etwinning.net/10472/home
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti