I slutet av september var ett flertal av oss som är
nordiska eTwinningabassadörer samlade i Köge utanför Köpenhamn för ett Nordiskt
ambassadörsseminarium.
Det var ljuvligt varma höstdagar och första kvällen
avslutades med en magisk timme ut i den ljumma men mörka höst(sommar-)kvällen
medan vi fick uppleva storytelling medan fullmånen lyste på oss. Det var David
Heathfield som gav lysande exempel på hur Storytelling kan fascinera och samla
lyssnarna.
Målet för seminariet var att vi ambassadörer ska göra
eTwinning mera förståeligt, intressantare och enklare för att nå fram och få
fler delaktiga i eTwinningsamarbetet. Det var detta som Ann Katrine Stendahl
Rannestad lyfte fram. Jag har nedan försökt sammanfatta det som Ann Katrine
föreläste om på ett mycket inspirerande sätt.
Frågor
som vi fick fundera på var:
Vilka
verktyg använder vi som Ambassadörer?
Hur
skapar vi förändring?
Vilka
konkurrenter har vi?
Hur gör
vi eTwinning synligt?
Hur gör vi eTwinning synligt?
Det är
viktigt att vi på olika sätt skapar kommunikation. Vi ska göra upplevelsen av
eTwinning bättre och det är bättre om vi kan hitta svaren tillsammans. Vi
behöver väcka uppmärksamhet med ex plakat, broschyrer, Vi behöver informera via
mail, intranät osv. Vi behöver skapa förståelse via kurser och workshops. Vi
behöver bli accepterade och det blir vi via dialog och olika former av möten.
Ibland behövs kursändringar och dem skapar vi tillsammans via personlig
kommunikation Detta kan vara tidskrävande och till och med ibland verka som ett
enda kaos.
Vad kräver en Förändring?
Att börja
med eTwinning kräver ofta en förändring hos läraren. Vi måste komma ihåg att
det är svårt med kursändringar - alla vill utveckla sig men ingen vill förändra
sig. Vi vill göra det vi gjorde ifjol som vi redan känner. Det måste finnas en
morot om jag ska förändras.
Ex på
morötter för eTwinning:
Gemenskap,
möjlighet att möta nya människor, uppfyller läroplanens mål, ger en förståelse
för andra människor, öppnar klassrummet. ETwinning ger en autentisk
kommunikation dvs ”Viktigt på riktigt”
Det sparar
tid för att det finns färdiga exempel – kanske inte till en början men sen
Det är
gratis.
Ann
Katrine belyste verkligt väl hur svårt det är att förändra vanor även om man
känner till att det finns bättre alternativ. Ett av exemplen, som vi säkert
alla känner till, är hur svårt det är att ändra sina vanor och börja använda
cykelhjälm även om man känner till att det är mycket bättre att använda
hjälm. Samma sak med eTwinning man känner till att det finns men vill inte
förändra sig.
Förändring
gör ont och då kommer många ursäkter fram såsom: ”Dåliga IKTkunskaper, har
alltid gjort såhär osv. Man måste gå
utanför sin egen komfortzon och det är obekvämt. Därför är det viktigt att
förändringarana kommer gradvis.
Ann
Katrine menade att vi bör ha utgångspunkten att folk inte är intresserade och
därför ska vi ta sikte på kommunikation och inte information. Vi ska göra det
så lockande o Intressant så de inte kan motstå det!
Vi väljer
det som är enkelt. Hon gav flera bra exempel på detta. T ex hur lätt det
är att välja den spännande boken eller den lockande tidskriften under tågresan
när vi bespetsat oss själva på att få den där ”måst-pappershögen” genomgången.
Man har
gjort undersökningar och jämför vilken frukt folk väljer när de får välja på
banan, äppel och apelsin. Folk väljer den lättaste vägen dvs banan för att den
är lättskalad, men om apelsinen är färdigt skalad väljer de den. Hur tar vi bort
skalet/friktionen i eTwinning dvs gör eTwinning enkelt?
Lärarna
bör aktiveras och motiveras för verkligt samarbete. Dvs pröva något som inte är
inrutat. Detta ska ge inspiration för den etablerade och trygga läraren.
Hur gör vi eTwinning förståeligt
Lärarna
måste också förstå vad eTwinning är och hur de kan använda sig av detta för att
utveckla undervisningen.
Ett knep
är att använda någon som ger intryck och som folk litar på som
visar och förklarar, istället för att man själv alltid är den som ”mal
på”.
Vi har
att kämpa mot fyra grundläggande rädslor hos vår publik:
- Vara dum, känna sig korkad
- Bli angripen, folk är inte
mottagliga utan anfaller
- Vara utanför, bli uteluten
- Being insane Bli
missförstådd
40-60-40
är typiskt för en lyckad implementering dvs 40procent förarbete, 20
procent under själva mötet, 40 procent efterarbete.
Före: Vad
går mötet ut på, vad bör man veta innan mötet, vet din ledare om att jag
kommer?
Mötet
Efter: Uppföljning,
ett tack för mötet-mail eller sammanfattning.
Exempel
på vad man göra före:
Ett
frågeformulär före som skapar på förståelse, ett telefonsamtal, skapa ett
dokument/kontrakt för att dokumentera vad som har överenskommits (era behov,
ramar, verkligt förlopp, förberedelse med tex ett brev till deltagarna o
registrering samt förslag på datum)
Vi gör
det vi har lovat eller/och det som står i läroplanen därför är det viktigt att
det inte är valbart.
Viktigt
att skolledaren får argument. Hur kan vi göra det som det står om i läroplanen
på ett annat sätt.
Hur gör vi eTwinning intressant?
I och med
att man brinner för något så kan det skrämma
Tänk på
en person som inspirerar dig - de gör det lilla extra, de delar med sig. Gör
andra glada så lyssnar de till dig.
Vi fick
också prov på nudging. (Nudging: att
putta eller försiktigt leda människor i en annan riktning än den de annars
skulle ha tagit,)Vid
utställning ex mässa lägg ut dots med lite texter på vägen. Folk älskar att
följa en stig med överraskning på slutet.
Detta såg
vi prov på när vi möttes av en massa nedskrivna budskap som låg på golvet och
satt uppsatta på väggarna när vi kom till samlingssalen på morgonen dag 2.
Mellan budskapen låg klisterlappar som bildade en stig. Det gick bara inte att
låta bli att följa ”stigarna” och gå runt och läsa budskapen och på så sätt bli
peppad eller få en input till att tänka i andra banor.
Lätt att
få folk att ge feedback genom att använda en röd knapp som blir grön när man
svarat.
Ann
Katrine belyste också s k social proof. Vi gör som andra gör = social proof, vi
vill alla vara "normala".
Behandla
vuxna som du behandlar barn. Det är viktigt med pauser, att vara tydlig och att
använda sig av illustrationer. Vi fick lära oss hur man enkelt kan illustrera
och exemplen var till stor del tagna ur ”den visuella läraren” som man kan
ladda ner gratis.
Vi fick också
under hela seminariet flera exempel på hur viktigt det är med ”brain breakers”
genom att få prova på detta nu och då.
Andra
tips:
Gör felen
till succé.
Var
förberedd.
Starta på
utsatt tid.
Håll
fokus.
Säg
ursäkta men kom inte med en massa ursäkter. Låt frustrationen stanna utanför.
Håll
fokus på målgruppen.
Alla är
inte som du så tänk på att tillgodose alla typer av människor i din
framställning.
Håll
ramarna o berätta om dem.
Tänk på
dynamikn med åhörarna och även på dynamiken inom åhörargruppen.
Flirta
med publiken.
Vänd aldrig
ryggen till folk men du ska kunna din presentation så bra att du kan vända
ryggen till presentationen.
Ta
händerna ur fickorna!
Bli uppmärksam på dåliga vanor så att du kan arbeta bort dem.
Siw Kyrkslätt-Henriksson
eTwinning ambassadör
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti