4.6.2021

Iloiset ekaluokkalaiset kevättä tutkimassa

STEAM Action: Springtime is coming 

Tulliportin normaalikoulun ekaluokkien, opetusharjoittelijoiden ja kansainvälisten kumppaneiden yhteistyöprojekti


Aloitin eTwinning -projektin jännittynein mielin, sillä tämä oli minulle ensimmäinen projekti. Mielessä oli paljon kysymyksiä ja liikkuvia palasia. Miten projekti toimii ekaluokkalaisten kanssa? Miten saan kumppanit mukaan? Mikä on opetusharjoittelijoiden rooli? Lähdin innolla suunnittelemaan projektia portugalilaisen ja ranskalaisen kumppanin kanssa sekä kollegoideni kanssa Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulussa Joensuussa.

Projektin suunnittelu ja toteutus


Projektimme teemana oli kevään merkkien tutkiminen STEAM (science, technology, engineering, arts ja maths) -pedagogiikkaa hyödyntäen ja oppilaan monilukutaitoa kehittäen. Suunnittelimme yhdessä portugalilaisen ja ranskalaisen opettajan kanssa aikataulua ja aktiviteetteja, joita mahdollisesti tekisimme projektin aikana. Ajatusten vaihto heidän kanssaan oli inspiroivaa. Aloitimme projektin esittelyillä ja tutustumalla toistemme maihin. Teimme omakuvat TwinSpaceen ja katsoimme interaktiiviselta kartalta kumppanimaiden sijainnin. Sen jälkeen opetusharjoittelijat, joita ekaluokalla oli mukana yhteensä 12, pääsivät vauhtiin. Jokaisen luokan opiskelijat suunnittelivat teemoihin liittyvät kokonaisuudet omissa luokissaan. Ohjaajina me tuimme suunnittelua ja toteutusta koko prosessin ajan.

Keskeisinä teemoina toteutuksessa olivat kevään merkkien ja sään seuraaminen, kevään linnut, kasvin kasvaminen ja kirjeiden kirjoittaminen partnerille sekä projektilogon laatiminen. Myös Portugalissa ja Ranskassa tehtiin samansisältöisiä asioita, mutta hieman eri aikataululla johtuen aiemmin alkaneesta keväästä ja lomien sijoittumisesta.


STEAM-pedagogiikan näkyminen eTwinning-projektissa


Science: sään seuraaminen, kasvin kasvattaminen ja sen kasvun tarkastelu

Technology: teknologioiden parissa toimiminen, ipadilla kuvaaminen, kuvakirjan laatiminen, TwinSpace-sivun seuraaminen, interaktiivisen kartan tutkiminen, esittelyiden tekeminen Seesaw-sovelluksella

Engineering: keksiminen, rakentelu, ongelmanratkaisu oman maataiteen suunnitteleminen, yhteinen ideointi ratkaisun löytämiseksi maataiteen tekemisessä

Arts: lintutaidetyö, jossa taustalla taidekuva; kevään merkkejä sisältävän projektilogon laatiminen, esittelykuvan tekeminen

Maths: sääseuranta, diagrammin tarkastelu ja laatiminen



Huhtikuun säähavaintoja Suomessa

Opiskelijoiden pitämät kokonaisuudet olivat innostavia. Toteutuksen olivat hieman erilaiset kaikilla ensimmäisillä luokilla, mutta tämähän oli vain rikkaus, joka tulee ilmi opiskelijani kertomana: ” Oli mahtavaa nähdä, mitä muut luokat olivat tehneet omilla suunnitelmillaan, ja miten ne erosivat omista projekteista.” Opiskelija kertoi, että heidän suunnittelemansa ja toteuttamansa kokonaisuudet olivat ekaluokkalaisille sopivan haastavia ja mielenkiintoisia. Oppilaat saivat käsityksen siitä, millaisia keväänmerkkejä eri puolilla Eurooppaa on. Kohokohdaksi opiskelija mainitsee maataidetunnin, sillä se oli oppilaiden palautteen mukaan paras tunti. Tunnilla korostui oppilaan oma luovuus.

Olimme yhteydessä Portugaliin ja Ranskaan TwinSpace-alustan lisäksi kahdessa videokonferenssissa. Keskityimme niissä tutustumiseen ja vaihdoimme ajatuksia projektista. Lauloimme myös lauluja puolin ja toisin. Oppilaista oli mielenkiintoista nähdä, miltä toisen maan oppilaat ja luokka näyttivät. Oppilaat saivat kokemuksen kielen käyttämisestä aidossa tilanteessa.



Portugalilaisten oppilaiden näkemys videokonferenssista

Projektin anti


Projekti toimi ekaluokalla hienosti. Aihe oli oppilaille helposti lähestyttävä. Tehtävät olivat ekaluokkalaisille sopivia ja sisällöltään monipuolisia, mikä tuki motivaatiota. Oppilaat pääsivät näkemään toisten maiden tekemiä tuotoksia säännöllisesti, kun tarkastelimme niitä Twinspace-alustalta. Videokonferenssissa oppilaat pääsivät osallistumaan yhteisiin lauluihin ja myös yksilöllisesti kertomaan esimerkiksi oman nimen ja lempivärin. Juuri tällainen osallisuuden aste oli sopiva ekaluokkalaiselle. Tärkeintä oli saada olla mukana, kuulla ja nähdä sekä ihmetellä eri kielistä puhetta ja laulua sekä toisenlaista oppimisympäristöä.

Opiskelijat kertoivat, että oppivat paljon uutta jakson aikana. He eivät ennen olleet kuulleet eTwinningistä. Eräs opiskelija kertoi, että hän sai projektista rohkeutta lähteä itsekin tulevaisuudessa kokeilemaan tällaista monialaista kokonaisuutta eurooppalaisten koulujen kanssa.

Projektin etuna oli sen onnistunut rytmitys. Ehdimme rauhassa aloittaa projektin, jonka jälkeen oli opiskelijoiden rooli ja lopussa vielä teimme yhteisen lopetuksen. Projektissa ei ollut ollenkaan kiireen tuntua. Etuna oli myös monipuolinen toteutus sekä asioiden yhteinen jakaminen niin kumppaneiden kesken kuin opettaja-opiskelija tiimeissä sekä oppilaiden kanssa.

Oppilaat oppivat jakson aikana monilukutaitoa, sillä tarkastelimme kevättä monimodaalisesti eli esimerkiksi kuvien, äänien, säämerkkien ja aktiivisen tekemisen kuten kasvin kasvatuksen kautta. Lisäksi mukana oli hyvin paljon vuorovaikutteisuutta ja hyödynsimme eri kieliä. Jakso oli siis monilukutaidollisesti hyvin rikas.

Sain itselleni projektista hienon kokemuksen ja opin paljon uutta. Innolla odotan jo seuraavaa yhteistyöprojektia!

Kirjoittaja: Tiina Matveinen, lehtori, UEF Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Tulliportin yksikkö



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti