19.8.2021

Kokemuksia virtuaaliviikon järjestämisestä - Savitöitä etänä

Aina elämä ei suju niin kuin pitäisi. Viikon vierailu keväiselle ja aurinkoiselle Kreetan saarelle vaihtui virtuaaliviikoksi toukokuussa 2021. Erasmus+-projektimme On the edge oli kansainvälisyysprojekti suomalaisen, portugalilaisen, puolalaisen, romanialaisen, saksalaisen ja kreetalaisen koulun välillä. Ajatuksenamme on ollut, että on olemassa maailma, jossa on olemassa tuhansia mahdollisuuksia. On the edge on ovi tuntemattomaan, kiehtovaan maailmaan
Jokaisella maalla oli oma erityinen aihepiiri, joka liittyi koulun opetussuunnitelmaan. Koulun oppilaat tutustuvat ympäröivään maailmaan taiteen ja musiikin (Portugali), tieteen ja matematiikan (Romania), biologian ja ekologian (Puola), urheilun ja teknologian (Saksa), luonnon ja kulttuurin (Suomi) sekä eurooppalaiseen kulttuuriperintöön kielen, historian ja perinteiden (Kreeta) kautta. Projektissa oli kuusi kansainvälistä liikkuvuutta opettajille ja oppilaille. Tämä viimeinen Kreetan vierailu jouduttiin kuitenkin toteuttamaan virtuaalisesti. Mitä tulee huomioida virtualiviikon järjestelyissä? Mikä voi mennä pieleen ja mikä toimia hyvin? Kirjoitan tässä kokemuksiani toukokuisesta virtuaaliviikosta Kreetalle.
Varaudu siihen, että kaikista säädöistä ja sovituista asioista huolimatta tekniikka ei toimi. Aikataulut eivät välttämättä pidä ja osa osallistujista voivat olla myöhässä sovitusta aikataulusta. Joku on voinut myös sekoittaa aikavyöhykkeet, vaikka aikataulutaulukot on tehty jokaiselle maalle erikseen yhteisesti.
Projektissamme meillä oli hienona ajatuksena, että oppilaat työskentelevät kansainvälisissä ryhmissä. Suomesta mukana jokaisessa värikoodatussa ryhmässä oli kaksi tai kolme oppilasta. Yleensä yksi oli ”ryhmän vetäjä” ja taitotasoiltaan parempi oppilas niin teknisesti kuin taidollisesti. Näin ryhmän jäsenet auttoivat toinen toisiaan.
Työskentelyalustana meillä oli Zoom, joka oli jaettu eri alihuoneisiin koordinaatorin toimesta. Päähuoneeseeen jaettiin kaikki videot, esitykset ja livevierailut. Luokassa oppilaat seurasivat toimintaamme joko omalta koneelta kirjautuneena ympäristöön tai yhteisesti luokan screeniltä. Alihuoneissa oppilaat työskentelivät siis kansainvälisissä ryhmissä, jotka oli jaettu jo etukäteen ja virtuaaliviikolle oli varattu työskentelyaikaa myös ryhmätöiden tekemiseen. Chat toiminto oli ok, jolloin oppilaat pystyivät juttelemaan keskenään englanniksi. Tähän annettiin tietenkin opettajan toimesta ohjeet, miten toimia fiksusti virtuaalisesti ja antaa itsestään mahdollisimman positiivisen kuvan uudelle ystävälle. Virtuaaliviikon koordinaattorin on hyvä toimia organisaattorina siten, että hän kertoo aina ohjelman kaikille, vaikkakin se on jo aiemmin ilmoitettu kirjallisesti. Kansainvälinen työskentely virtuaalisesti vaatii hyvän johtajan.
Virtuaalisesti voi esimerkiksi vierailla oppaan seurassa Arkeologisella museolla, vierailla Knossoksella tutustuen Knossoksen aarteisiin ja ympäristöön, tehdä virtuaalivierailun paikalliseeen kreetalaista musiikkia esittelevään museoon ja kävellä livenä oppaan kanssa Iraklionin kaupungissa.
Vaikka virtuaalivierailut toimivat hienosti pienistä ääniongelmista huolimatta, kaikki oppilaat ja mukana olleet oppilaat olisivat kävelleet mieluimmin Kreetan aurinkoisessa toukokuisessa kelissä livenä. Lämpötila +28 astetta ja auringon paiste toukokuiseen sateiseen raahelaiseen ilmaan verrattuna väänsi veistä haavassa ainakin niillä, jotka tiesivät olleensa valittuja tuolle liikkuvuusjaksolle. Etenkin koordinaattori tunsi suurta pettymystä vallitsevaan tilanteeseen. Liikkuvuusjaksolle olisi lähtenyt kolme opettajaa ja kolme oppilasta, mutta tällä tavalla osallistumaan pääsi kaikki halukkaat kuudennen luokan oppilaat, joita oli 13 ja mukaan pääsi myös kolme innokasta opettajaa erityisjärjestelyin. Virtuaalisesti onnistuu jopa savitöiden tekeminen. Rakensimme yhdessä jokaiselle omat Sistro-soittimet DAS-massata, siimasta ja helmistä kreetalaisen opettajan ja pienen oppilasryhmän näyttäessä meille virtuaalisesti eri työvaiheet. Virtuaalisesti voidaan toteuttaa myös soitinesittelyt, tanssiesitykset, musisoinnit ja jopa taputukset. Taputukset voidaan toteuttaa virtuaalisesti kansainvälisesti esityksen jälkeen, ope laittaa vaan mikrofonin päälle…
Viikon kohokohtiin kuului romanialaisen tytön lauluesitys, jossa hän lauloi kauniilla äänellään englanniksi haluavansa hyvän elämän, ystäviä ja rikkautta maailmaansa. Jos tietää tytön olevan kotoisin todella köyhistä vuoristomaisemista romanialaiselta maaseudulta (vierailin siellä keväällä 2019), niin ei voi tiukka opekaan kuunnella esitystä liikuttumatta. Samoin kävi oppilaille.
Kaikesta säädöstä, ennakkosuunnittelusta ja säätämisestä huolimatta, varsin onnistunut virtuaaliviikko. Toimii siis näinkin, mutta livekokemukset ovat ehdottomasti parempia. Toivottavasti kohta saadaan maailma taas raiteilleen ja normaali elämä on mahdollista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti