Mahdollisuuksia
- monipuolinen kanssakäyminen vahvistaa opiskelijoiden ammatti-identiteettiä (näin meillä, miten teillä?)
- yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaa on mahdollista markkinoida ja vahvistaa
- yhteenkuuluvuuden tunne vahvistuu ~ me olemme me
- antaa mahdollisuuden verrata ammattiosaamisen haasteita eri toimintakulttuureissa (mitä meillä opitaan ja miten?)
- kielitaidon kehittyminen – ammattisanasto tulee tutummaksi
- rohkaistuminen vieraiden kulttuurien kohtaamiseen, ennakkoluulojen kariseminen (tiedät enemmän, luulet vähemmän)
Haasteita
- projektin tavoitteisiin ja aikatauluun sitoutuneiden yhteistyökumppaneiden löytäminen
- somen käyttö on opiskelijoiden arkipäivää, uusia tapoja pitää yhteyttä nousee esiin jatkuvasti - eTwinning-yhteydenpito kilpailee ajasta jakiinostuksesta
- ammattiasioiden jakaminen ei välttämättä kiinnosta. Jakamiseen motivointi vaatii panostusta ja innovatiivista asennetta projektin paikalliselta vastuuhenkilöltä/-henkilöiltä.
- jaksojärjestelmä ja sen erilaisuus tekee hankalaksi toteuttaa
- tiukat, lukuvuoden ajoitukseen sidotut opetussuunnitelmat rajoittavat osallistumista monen potentiaalisen kumppanin osalta
- kielitaidon heikko taso
Riitta Penttilä
Keski-Pohjanmaan ammattiopisto / Liiketalous
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti