29.9.2014

Koodaus on in


Useimmille meistä tulee koodauksesta ensiksi mieleen pitkät kryptistä komentokieltä sisältävät tietokoneohjelmoinnin ajolistaukset. Merkkeihin perustuvat ohjelmointikielet ovat toki yhä olemassa, mutta kun Virossa jo ekaluokkalaisetkin koodailevat pelejä on jokin muuttunut.

Opettajat kokeilevat kulkeeko robotti suunnitellusti.
Koodauksen maailmaan oli syyskuun lopulla Tallinnassa tutustumassa reilut sata opea ympäri Eurooppaa eTwinning-työpajassa. Pelkistäen voisi todeta, että pitkät ja monimutkaiset ohjelmointikoodit on tehty nykyisin  visuaaliseen muotoon koodipalikoiksi. Näitä virtuaalisia palikoita yhdistelemällä saadaan erilaisilla ohjelmilla aikaiseksi liikkuvia robotteja, pikkuohjelmia älypuhelimiin ja tietysti pelejä. Perusteet ovat varsin helposti omaksuttavissa. Käänny oikealle, käänny vasemmalla, mene suoraan, syö omena, saat elämän, varo örkkiä ja noitaa.

 Luovaa ajattelua tarvitaan siinä vaiheessa kun poukkoilevan robottimonsterin toimintaan halutaan saada logiikkaa ja pelattavuutta. Jatkoa ei rajoita kuin mielikuvitus. Yhtäkaikki pääsee koodausohjelmilla tutustumaan pelien ja ohjelmoinnin maailmaan helposti ja hauskasti. Tallinnassa solmittiin uusia eTwinning kumppanuuksia ja projekteja koodauksen ympärille. Tulee olemaan kiinnostavaa nähdä  millaisia projekteja koodaillessa syntyy.

Virossa on tietotekniikkaan satsattu vuosien aikana reilusti, paljon enemmän kuin Suomessa. Eurooppalaisten opettajien kanssa keskustellessa alkoi vaikuttaa siltä, että Suomi on jäänyt pahasti jälkeen muista maista tietotekniikan hyödyntämisessä ja satsauksissa moderneihin oppimisympäristöihin. Kuntien väliset erot ovat suuria, opin suomalaisilta opettajilta vertaillessamme koulujamme.

Vaikka eTwinning PDW:T (Professional Development Workshop) ovat tiiviitä kokonaisuuksia tietyn teeman ympärillä, eurooppalaisten kollegoiden tapaaminen ja vapaamuotoiset keskustelut ovat aina tärkeä osa tapahtumaa. Tallinnassa isännät olivat järjestäneet illanistujaiset Viron ulkoilmamuseon ravintola Kolu Kortsiin. Perinneleikkien ja polkan myötä tuli tutuiksi monta uutta eTwinning opettajaa ja maata.

Mikäli koodauksen maailma alkaa kiinnostaa voi tutustumisen aloittaa vaikkapa koodaustunnilla, Scratchilla tai Sploderilla.

Perinteisempää kooditreeniä voi tapailla codeacademyssa. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti