Työryhmässä vallitsee
innostunut ilmapiiri, ja se haluaa luoda suunnitelman, joka on motivoiva ja
käyttökelpoinen. Aiomme luoda oheispalveluna
verkkosivuston opettajien työn helpottamiseksi ja kansainvälisyystoiminnan
näkyvyyden lisäämiseksi. Lisäksi olemme asettaneet tavoitteeksi tukea
opettajien verkostojen vahvistumista siten, että ne opettajat, joilla on
yhdensuuntaisia intressejä, löytäisivät toisensa nykyistä helpommin. Näemme,
että kiire ja ajan riittämättömyys ovat realiteetteja, ja että opettajien nykyistä
laajempi tiimityöskentely olisi voimaannuttavaa.
Keskeinen tavoitetaso kansainvälisyyssuunnitelmassamme
on yhtäältä kotikansainvälisyys ja toisaalta kansainvälisyyden nivoutuminen
koulun jokapäiväiseen työhön. Tähän kohtaan eTwinning
sopii kuin nakutettu. Sen avulla voi avata luokkahuoneesta virtuaalisen ikkunan
toiseen maahan. Sen avulla voi opiskella keskeisiä oppiaineiden sisältöjä
mielekkäästi ja uusia näkökulmia saaden eurooppalaisten kumppaneiden kanssa. eTwinning on ajankohtaista myös siitä syystä,
että TVT:n käyttö opetuksessa lisääntyy vauhdilla kaupungissamme, ja opettajilla ja
oppilailla/opiskelijoilla on yhä paremmat valmiudet, halu ja välineet olla
tietoverkon ja internet-palveluiden avulla yhteydessä kumppaneihin kaukana.
eTwinningin hienouksia on
sen joustavuus. Se soveltuu kaikille asteille, ja projekteihin voi osallistua
keskeisenä toimijana tai lähteä mukaan muiden luomaan valmiiseen projektiin.
Projektin kesto on myös joustotekijä: projekti voi ulottua useammalle vuodelle
tai olla lyhytkestoinen miniprojekti. Projektin osallistujina voisi olla
kouluilta laajemmin opettajatiimejä. Tällainen toiminta olisi omiaan tukemaan
koulun kansainvälisyysopetuksen tavoitteiden toteutumista, ja kehittämään
koulun toimintakulttuuria. Opiskelijoiden osallistuminen eTwinning-toimintaan
ja – projekteihin toteuttaa aktiivisen kansalaisuuden aihekokonaisuutta ja
lisää osallisuutta.
Porissa eTwinning-projekteja
on tehty ja on käynnissä jonkin verran, mutta niiden lisäämiselle on selkeä
tilaus. Kansainvälisyyshanke järjestää sekä koulutusseminaarin että toripäivän , joissa eTwinning on näkyvästi
esillä. Näissä tilaisuuksissa tarjotaan perustietoja ja inspiraatiota
eTwinningistä. Lähettiläänä olen luonnollisesti käytettävissä henkilökohtaiseen
opastukseen kouluilla.
Näen eTwinning valtavan hienona
keinona toteuttaa kansainvälisyyden tasoja siten, että kansainvälisyys asenteina,
uskalluksena ja ymmärryksenä ja
kotikansainvälisyys (kuva) saavuttaa
kaikki oppilaat. eTwinningin avulla maailmankansalaisuuteen kasvaminen on yhä
helpompaa kaikille oppilaille. Ja tämä voi tapahtua ihan tavallisen koulupäivän
puitteissa. Oppimisympäristö laajenee omasta luokasta toiseen maahan ja toisten
koululaisten elämänpiiriin.
OPH, Paula Mattila |
TVT:n käytöstä
opetuksesta on yleisesti todettu, että sitä pitäisi käyttää silloin kun se tuo
lisäarvoa. eTwinningillä sitä totisesti tulee!
Tällä hetkellä lukiomme
opiskelijoita kirjoittaa blogiartikkeleita ja kommentteja eTwinning-blogiin ranskalaisen kumppanikoulun kanssa. He tekevät tätä koulutunnilla valinnaistehtävänä. Tehtävää
voi tehdä pakollisella kurssilla englanti 6. Oppilailla on valikko, jonka
kaikki tehtävät liittyvät kurssin opetussuunnitelmassa määriteltyihin
tavoitteisiin. Osa tehtävistä perustuu oppikirjaan, osa oheismateriaaleihin, osa
edellyttää tiedonhakua ja eTwinning-blogitehtävä on pohdiskeleva
kirjoittamistehtävä.
Kansainvälisen toiminnan paikallinen kehittämissuunnitelma on instrumentti, jota voi käyttää toimintojen ohjaamiseen monenlaisten ja monen tasoisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Kuten Maria kirjoittaa, erityisen tärkeää on, että kansainvälisyys asenteina ja ymmärryksenä ulottuu jokaiseen opiskelijaan. Nykypäivänä ja tulevaisuudessa jokaisella opiskelijalla pitäisi olla myös oikeus ystävystyä/verkostoitua kansainvälisesti virtuaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
VastaaPoistaEdellä mainittu luo kansainvälisyyssuunnitelman laaja-alaisen kehittämistavoitteen. Siihen ei kuitenkaan päästä ilman erilaisia tukitoimia ja muutoksia koulujen toimintakulttuurissa. Oppiminen on perinteisesti tapahtunut luokissa suljettujen ovien takana. Kansainväliset hankkeet ja tapahtumat tulisi kuitenkin tuoda vahvasti näkyväksi ja jakaa kaikille koulun/alueen opettajille, oppilaille ja vanhemmille. Hyvien käytänteiden mallintaminen ja jakaminen on osa oppimisprosessia. Opettajien verkostoituminen liittyy osana jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen, jota ilman uusien oppimistavoitteiden mukaista koulujen toimintakulttuurin muutosta ei tapahdu.
Erityisen tärkeä on jakaa hyviä kokemuksia. Marian oppimisen eriyttämistapa lukion englannin kurssilla on erityisen mainio. Yhteisen blogin kirjoittaminen eTwinning-kumppanioppilaitten kanssa on pohdiskeleva kirjoittamistehtävä parhaasta päästä. :)
Todella hyvä ajatus tuo yhteisen blogin pitäminen! Minun kolmasluokkalaiseni puhuvat Skype-puhelun ranskalaisten ikätoveriensa kanssa viikottain. Heti alkoi mielikuvitus pyöriä: Ehkä samat vekarat voisivat alkaa vuoden-kahden päästä kirjoittaa jo jonkinlaista blogia tai vastaavaa. Kiitos ideasta!
VastaaPoistaLukiossamme on joka vuosi kansainvälisyyskurssi, joka valitettavasti on ollut lähempänä turistimatkaa. Lukion ykköset tekevät siis ulkomaan matkan pääsiäisen tienoilla. Olen itse mahdollisesti yksi kurssin vetäjistä ensi lukuvuonna ja haluaisin viedä kurssia "aidomman" kansainvälisyyskasvatuksen suuntaan. Löysin tämän sivun vähän vahingossa. Kysymykseni: saako tämän systeemin (eTwinning) kautta hankittua yhteistyökoulun? En haluaisi mihinkään raskaaseen byrokraattiseen EU-koneistoon meidän koulua, vaan ihan matalankynnyksen toimintaan kahden koulun opiskelijoiden välillä. Joku yhteinen projekti ja mahdollinen tapaaminen keväällä.
VastaaPoistaKyllä. eTwinningissä löytää yhteistyökumppaneita digitalisiin yhteistyöprojekteihin! Tästä voit rekisteröityä (www.etwinning.net) ja pääset sitten heti etsimään kumppaneita
VastaaPoista