7.2.2019

Kuinka koulutylsistymistä voidaan estää? Nordic CRAFT hackathon 2019




Suomi osallistui ensimmäistä kertaa Nordic Craft hackathon -kilpailuun, jonka koordinaattorina Suomessa toimi Opetushallitus. Kilpailussa käytettiin eTwinning -alustaa. Suomea kilpailussa edusti Havukosken koulu, Vantaalta, josta kisaan osallistui neljä joukkuetta. Yksi joukkue pääsi kehittämään ideaansa eteenpäin muiden maiden voittajien kanssa.


Kisa käytiin samaan aikaan Tanskassa, Ruotsissa, Grönlannissa, Norjassa, Islannissa, Ahvenanmaalla ja Suomessa joulukuussa. Eri maiden koulut olivat videopuheluiden kautta yhteydessä toisiinsa. Pohoismainen kilpailuraati valitsi voittajat, jotka matkustivat Lontooseen esittelemään sitä Bett-messujen yhteydessä järjestettävässä Nordic@Bett- tapahtumassa yli 500:lle opetuksen ammattilaiselle tammikuun lopussa.



Havukosken koulun 8. luokkalaisilla on visio siitä, kuinka koulutylsistymistä voidaan estää. Albina Sylan, Minna Tyllisen, Nelli Lohilahden ja Juulia Peltosen visio esiteltiin Lontoossa. Oppimistapojen huomioiminen on tyttöjen mukaan vastaisku tylsistymiselle. Jokainen oppilas oppii eri tavalla. Tämän huomioiminen koulun arjessa ja tunneilla auttaisi jaksamaan. Opinto- ohjaajan roolia koulutyön rinnalla tulisi korostaa ja edes pieni määrä oppilaan oman tulevaisuuden kartoitusta tulisi säilyttää oppilaan koulutyöhön, pohtivat  tytöt. Oman tasoiset tehtävät motivoivat opiskelemaan.


Kuvassa vasemmalta oikealle oppilaat Nelli Lohikoski, Juulia Peltonen,Minna Tyllinen ja Albina Syla, Takana  Havukosken koulun lehtori Niina Mattsson.


Tanskan ehdotus koulutylsistymistä vastaan oli tanssisovellus, jolla oppitunnin lomassa voidaan pitää pieni tanssihetki. Norja puolestaan ehdotti sovellusta, jossa samankaltaiset oppilaat löytäisivät toisensa. Ahvenanmaan ideassa oppilaat opettaisivat toisiansa. Grönlannin ideassa oppilaat tienaavat oikeasta vastauksesta virtuaalivaluuttaa, jolla voisi ostaa esimerkiksi välipalaa.



Tyttöjen kommentteja Lontoon matkasta:
"Koko tapahtuma oli aika hyvin suunniteltu ja kaikki oli mukavia. Miinuksena oli aikarajojen tiukkuus."
"Minunkin mielestä miinuksena oli aikarajojen tiukkuus. Plussana saatiin tosi hyvät ohjeet kaikkeen."

Ennakkotehtävät Lontoon konfrenssiin tulivat valitettavan  myöhään, joten aikaa valmistautumiseen jäi kovin vähän.


















Mitä CRAFT on?  Creating Really Advanced Future Thinkers

Kirjoittajalla on ollut ilo pilotoida CRAFT- ideaa ja eTwinning- alustaa tanskalaisen koulun kanssa vuonna 2017. Tanskalaiset ovat kehittäneet ja käyttäneet menestyksekkäästi menetelmää jo aiemmin ja järjestäneet kansallisia koulujen välisiä kilpailuja ja tapahtumia idean ympärille.  Blogikirjoituksen pilotoinnista voi käydä lukemassa täältä.


Lehtori Niina Mattssonin mielestä aloittelijalle eTwinning ja CRAFT - malli olivat varsin helppokäyttöisiä kansainvälisessä yhteistyössä ja ne oli helposti organisoitavissa. Ihanaa, kun on malli, jota käyttää, toteaa Niina. Malli olisi helposti sovellettavissa kaupunkitasollakin. Ehkä saamme samanlaisen idean käyttöön Vantaan koulujen kesken!


Oppilaiden ajatuksia siitä, miksi tämän tyylinen oppiminen on motivoivaa?
  • todellisen elämän ongelmanratkaisua 
  • enemmän vapautta
  • voi tehdä oman aikataulun
  • työskentely ei ole välttämättä kouluun sidottu
  • opettajien luottamus
Tutustu CRAFTiin seuraavilta sivuilta:

Lisätietoa Nordic Craft- sivuilta.

Lisätietoa Nordic Craft Fb- sivuilta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti