Kehityskeskustelut ovat opettajan ja rehtorin välisiä luottamuksellisia keskusteluja, joissa käydään läpi opettajan työtä, tavoitteita, osaamista ja osaamisen kehittämistä sekä hyvinvointia. Kehityskeskusteluissa opettajan tilannetta ja työtä tarkastetaan kokonaisuutena, ja tehdyt päätökset kirjataan ja niitä seurataan. Kehityskeskusteluissa on hyvä ottaa eTwinning – projektit esille. Monissa kouluissa arvostetaan kansainvälisyyttä, aktiivista tietotekniikan käyttöä opetuksessa ja opettajien verkottumista.
Omalla työsuorituksella voi vaikuttaa palkan tasoon
Aktiivisuus eTwinning -projekteissa voi olla myös taloudellisesti kannattavaa. Viime vuosina usealla sopimuskierroksella kunnissa ja kaupungeissa on käytetty osa paikallisesta järjestelyerästä henkilökohtaisiin lisiin. Viimeisin kunta-alan sopimus, joka astuu voimaan 1.3.2014, ei kuitenkaan sisällä uutta paikallista järjestelyerää.
Aiempina vuosina myönnettyjen henkilökohtaisten lisien tulisi kuitenkin kiertää. Esimerkiksi sellaisen opettajan henkilökohtainen lisä, joka jää eläkkeelle tai siirtyy toisen kunnan tai kaupungin palvelukseen, ei tulisi kadota vaan se tulisi laittaa uudelleen kiertoon eli myöntää toiselle opettajalle.
Kunnissa ja kaupungeissa on tehty kriteerejä henkilökohtaisen lisän myöntämisen perusteeksi. Kansainvälisyys, aktiivinen tietotekniikan käyttöä opetuksessa ja opettajien verkottuminen ovat usein kyseisiä kriteerejä. Ja nehän toteutuvat Twinning – projektien kautta! Kannattaa kysyä lisää henkilökohtaisista lisistä oman kotikunnan tai – kaupungin luottamusmiehiltä.
Antti Piiroinen
eTwinning-lähettiläs
Espoo
30.1.2014
17.1.2014
Opettajat oppijoina - yhteistoiminnallisuutta ja vertaisoppimista
EU:n uuden ohjelmakauden myötä eTwinning lisää ja vahvistaa opettajien ammatillista kehittämistä ja koulutusta. Yksi tällainen koulutusmuoto on eTwinningille luonteenomaiseen tapaan 2 - 3 viikon mittaiset verkkokurssit eli oppimistapahtumat (Learning Events).
Ne voivat olla monista eri oppimiseen ja projektityöskentelyyn liittyvistä aiheista. Erityisen suosittuja ovat olleet erilaisten verkkopohjaisten työkalujen käyttöön ohjaavat, yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä hyödyntävät ja eri oppiaineisiin tai aihekokonaisuuksiin liittyvät tapahtumat.
Käytännössä työpajat toteutetaan yleensä niin, että ensin osallistujat esittelevät itsensä ja tutustuvat toisiinsa ryhmissä keskustellen. Parin kolmen päivän välein ilmestyy aina uusi tehtäväkokonaisuus, johon liittyy ohjaavaa materiaalia, videoklippejä ja linkkejä sekä tehtäviä joita tehdään ja kysymyksiä joita ratkotaan yleensä pienissä keskusteluryhmissä verkkotyökaluja käyttäen. Kun ideoi ja keskustelee eri puolilta Eurooppaa olevien opettajien kanssa, oppii samalla paljon näiden maiden kouluista ja opetuksesta. Moni hyvä eTwinning-hanke on käynnistynyt oppimistapahtuman aikana luodun kontaktin ja idean pohjalta.
Toissa syksynä osallistuin oppimistapahtumaan, jonka aiheena oli kansainvälisen projektin integroiminen opetukseen, miten nivoa eTwinning-hankkeet osaksi koulun opetussuunnitelmaan perustuvaa opetusta. Aihe oli tavattoman mielenkiintoinen ja herätti vilkasta keskustelua. Erityisen kiinnostavia olivat Viron ja Tanskan opetussuunnitelmat, joihin sisältyvä tietotekniikan opetuskäyttö ja projektityöskentely mahdollistavat kansainvälisten oppimishankkeiden toteuttamisen ja tukevat vahvasti tällaisia työskentelymuotoja. Tämä oli erityisen kiinnostavaa myös Suomessa käynnistyneen OPS-uudistuksen vuoksi.
Viime syksynä osallistuin oppimistapahtumaan, jossa esiteltiin iPadin opetuskäyttöön soveltuvia ohjelmia (Apps) ja tuotettiin kuvia (Instagram), ääninauhoitteita (SoundCloud), ohjeita (Snapguide) ja animaatioita (iMotion). Tällä kertaa tehtävissä ei ollut pedagogista ulottuvuutta (miten käyttäisit näitä opetuksessa) ja kaikki tehtävät tehtiin itsenäisesti, joten siltä osin oppimistapahtumasta jäi hieman vaisu tunnelma. eTwinning-oppimistapahtumille kun on tunnusomaista vahva vuorovaikutus, yhteistoiminnallisuus ja vertaisoppiminen. Olin kuitenkin tosi onnellinen, kun sain elämäni ensimäisen animaation tehtyä. Varmasti myös oppilaat innostuisivat!
Tämän kevään oppimistapahtumat ovat vasta suunnitteilla. Ensimmäisen pitäisi kuitenkin käynnistyä jo tammi- ja helmikuun vaihteessa ja sen aiheena on sosiaalinen media (Facebook, Twitter, Goohle+ jne.) opetuksessa. Loputkin aiheet ja päivämäärät ilmestyvät piakkoin tänne. Ilmoittautuminen tapahtuu viikkoa ennen omalta eTwinning työpöydältä, joten olkaa valppaina. Nopeat syövät hitaat!
Olen sekä osallistunut oppimistapahtumiin että suunnitellut niitä. Tunnelma on rento ja kollegiaalinen. Pohditaan, kysellään ja ennen kaikkea tehdään. Aluksi voi tulla mukaan matalammallakin profiililla. Epävarmuus omasta kielitaidosta kannatta heittää saman tien roskakoriin. Tärkeintä on rohkeus kokeilla uutta tapaa oppia, halu tutustua uusiin ihmisiin eri puolilta Eurooppaa ja into oppia uutta.
Ne voivat olla monista eri oppimiseen ja projektityöskentelyyn liittyvistä aiheista. Erityisen suosittuja ovat olleet erilaisten verkkopohjaisten työkalujen käyttöön ohjaavat, yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä hyödyntävät ja eri oppiaineisiin tai aihekokonaisuuksiin liittyvät tapahtumat.
Käytännössä työpajat toteutetaan yleensä niin, että ensin osallistujat esittelevät itsensä ja tutustuvat toisiinsa ryhmissä keskustellen. Parin kolmen päivän välein ilmestyy aina uusi tehtäväkokonaisuus, johon liittyy ohjaavaa materiaalia, videoklippejä ja linkkejä sekä tehtäviä joita tehdään ja kysymyksiä joita ratkotaan yleensä pienissä keskusteluryhmissä verkkotyökaluja käyttäen. Kun ideoi ja keskustelee eri puolilta Eurooppaa olevien opettajien kanssa, oppii samalla paljon näiden maiden kouluista ja opetuksesta. Moni hyvä eTwinning-hanke on käynnistynyt oppimistapahtuman aikana luodun kontaktin ja idean pohjalta.
Opetusuunnitelmia ja tablettien käyttöä
Toissa syksynä osallistuin oppimistapahtumaan, jonka aiheena oli kansainvälisen projektin integroiminen opetukseen, miten nivoa eTwinning-hankkeet osaksi koulun opetussuunnitelmaan perustuvaa opetusta. Aihe oli tavattoman mielenkiintoinen ja herätti vilkasta keskustelua. Erityisen kiinnostavia olivat Viron ja Tanskan opetussuunnitelmat, joihin sisältyvä tietotekniikan opetuskäyttö ja projektityöskentely mahdollistavat kansainvälisten oppimishankkeiden toteuttamisen ja tukevat vahvasti tällaisia työskentelymuotoja. Tämä oli erityisen kiinnostavaa myös Suomessa käynnistyneen OPS-uudistuksen vuoksi.
Viime syksynä osallistuin oppimistapahtumaan, jossa esiteltiin iPadin opetuskäyttöön soveltuvia ohjelmia (Apps) ja tuotettiin kuvia (Instagram), ääninauhoitteita (SoundCloud), ohjeita (Snapguide) ja animaatioita (iMotion). Tällä kertaa tehtävissä ei ollut pedagogista ulottuvuutta (miten käyttäisit näitä opetuksessa) ja kaikki tehtävät tehtiin itsenäisesti, joten siltä osin oppimistapahtumasta jäi hieman vaisu tunnelma. eTwinning-oppimistapahtumille kun on tunnusomaista vahva vuorovaikutus, yhteistoiminnallisuus ja vertaisoppiminen. Olin kuitenkin tosi onnellinen, kun sain elämäni ensimäisen animaation tehtyä. Varmasti myös oppilaat innostuisivat!
Rentoa ja tärkeilemätöntä oppimista
Tämän kevään oppimistapahtumat ovat vasta suunnitteilla. Ensimmäisen pitäisi kuitenkin käynnistyä jo tammi- ja helmikuun vaihteessa ja sen aiheena on sosiaalinen media (Facebook, Twitter, Goohle+ jne.) opetuksessa. Loputkin aiheet ja päivämäärät ilmestyvät piakkoin tänne. Ilmoittautuminen tapahtuu viikkoa ennen omalta eTwinning työpöydältä, joten olkaa valppaina. Nopeat syövät hitaat!
Olen sekä osallistunut oppimistapahtumiin että suunnitellut niitä. Tunnelma on rento ja kollegiaalinen. Pohditaan, kysellään ja ennen kaikkea tehdään. Aluksi voi tulla mukaan matalammallakin profiililla. Epävarmuus omasta kielitaidosta kannatta heittää saman tien roskakoriin. Tärkeintä on rohkeus kokeilla uutta tapaa oppia, halu tutustua uusiin ihmisiin eri puolilta Eurooppaa ja into oppia uutta.
12.11.2013
Sisilian konferenssin materiaaleja
Kuten Siltakorven Pasi kirjoitti kolmisen viikkoa sitten, muutamat meistä Suomen eTwinning-lähettiläistä olimme Sisilian Cataniassa lähettiläskonferenssissa. Oli hienoa tavata joitain eurooppalaisia kollegoita jo toista tai kolmatta kertaa, mutta myös tutustua uusiin ihmisiin. Monet asiat eri maiden kouluissa ovat erilaisia, mutta perusopettajuus on yllättävänkin samanlaista. Verkostoituminen kannattaa!
Tässä on meitä opettajia Schoolovision -projektista, jossa lapset tekevät musiikkivideoita.
Tänään sähköpostiin ilmestyi linkki konferenssin koottuihin materiaaleihin. Siellä on vaikka mitä! Hyvistä tallenteista tai PowerPoint -esityksistä saa paljon irti sellainenkin, joka ei ollut paikalla. Vaikka koulutus oli suunnattu eTwinning-lähettiläille, sopii moni aihe kenelle tahansa.
Sisiliassa oli työpajoja monesta aiheesta: ¨
Online Training
How to define a good eTwinning project
How to plan a flipped eTwinning workshop
How to use and share multimedia content
Communication strategies for ambassadors
Mobile Storytelling
Learning events
Collaborative tools to share ideas, plan & run events
European Ambassadors online community
jne.
Siellä oli myös lyhyitä puheenvuoroja hyvistä käytänteistä. Minäkin puhuin siellä, aiheenani oli verkkokoulutukset.
Kaikista näistä löydät lisää materiaalia yllä olevan linkin kautta.
Ja muistakaa, että kaikki eTwinning-opettajat voivat anoa pääsyä erilaisiin koulutuksiin, seminaareihin ja konferensseihin ympäri Eurooppaa! Sinä voit olla vuorossa seuraavana! Lisää tietoa voi kysyä Hyötyniemen Yrjöltä Opetushallituksesta!
Tässä on meitä opettajia Schoolovision -projektista, jossa lapset tekevät musiikkivideoita.
Tänään sähköpostiin ilmestyi linkki konferenssin koottuihin materiaaleihin. Siellä on vaikka mitä! Hyvistä tallenteista tai PowerPoint -esityksistä saa paljon irti sellainenkin, joka ei ollut paikalla. Vaikka koulutus oli suunnattu eTwinning-lähettiläille, sopii moni aihe kenelle tahansa.
Sisiliassa oli työpajoja monesta aiheesta: ¨
Online Training
How to define a good eTwinning project
How to plan a flipped eTwinning workshop
How to use and share multimedia content
Communication strategies for ambassadors
Mobile Storytelling
Learning events
Collaborative tools to share ideas, plan & run events
European Ambassadors online community
jne.
Siellä oli myös lyhyitä puheenvuoroja hyvistä käytänteistä. Minäkin puhuin siellä, aiheenani oli verkkokoulutukset.
Kaikista näistä löydät lisää materiaalia yllä olevan linkin kautta.
Ja muistakaa, että kaikki eTwinning-opettajat voivat anoa pääsyä erilaisiin koulutuksiin, seminaareihin ja konferensseihin ympäri Eurooppaa! Sinä voit olla vuorossa seuraavana! Lisää tietoa voi kysyä Hyötyniemen Yrjöltä Opetushallituksesta!
22.10.2013
Etwinning Etnan juurella
Kolmesataa opettajaa ympäri Eurooppaa kokoontui Sisiliaan Etna-tulivuoresta
tunnettuun Cataniaan eTwinning-lähettiläiden minikonferenssiin lokakuun
puolessa välissä. Tilaisuuden alaotsikkona oli vapaasti mukaillen ”kestävien innovaatioiden
verkosto”.
Osanottajat saivat valita kuudesta työpajasta itseään kiinnostavimmat. Lisäksi oli yhteisiä luentoja ja keskusteluja. Itseäni kiinnosti mobiililaitteiden käyttö opetuksessa. Kokeilimme kännyköiden käyttöä eTwinning-projektissa englantilaisten ja skottien kanssa neljä vuotta sitten. Paljon on muutamassa vuodessa harpottu eteenpäin. Kun tuolloin teimme projektiamme oli Twitter uusi juttu ja netin käyttö kallista ja hidasta älypuhelimella (Nokia sponssasi luurit). Nyt mahdollisuudet ovat miltei rajattomat. Itse askartelin Cataniassa Animoto-esitysohjelmaa käyttäen kännykällä viehkon esityksen Catania-kuvistani. Helppo homma kun verkkoyhteys toimii.
Meitä oli Suomesta viisi muutakin opea. Lähettiläät Sari Auramo ja Tiina Sarisalmi pitivät osuudet omissa työpajoissaan, joissa käsiteltiin lähettiläiden koulutuksiin liittyviä kysymyksiä.
Itselläni on nyt syksyllä käynnistynyt eTwinning-projekti espanjalaisen koulun kanssa. Olemme vasta tutustumisvaiheessa ja uskon, että Sisilian tuliaisena sain tietämystä, jota tulen käyttämään niin koulutuksissa kuin projektissamme. Uusia kontakteja tuli solmittua ja vanhoja vahvistettua.
Skotlantilainen ystävä ja etwinnari George Glass tiivisti eTwinning-idean kenties parhaiten loppukeskustelussa. eTwinning ei ole vain sovelluksia ja projekteja, ” it´s a mindset”. Se on ajattelutapa. Näin on.
Pasi Siltakorpi
Pääskytien koulu, Porvoo
Osanottajat saivat valita kuudesta työpajasta itseään kiinnostavimmat. Lisäksi oli yhteisiä luentoja ja keskusteluja. Itseäni kiinnosti mobiililaitteiden käyttö opetuksessa. Kokeilimme kännyköiden käyttöä eTwinning-projektissa englantilaisten ja skottien kanssa neljä vuotta sitten. Paljon on muutamassa vuodessa harpottu eteenpäin. Kun tuolloin teimme projektiamme oli Twitter uusi juttu ja netin käyttö kallista ja hidasta älypuhelimella (Nokia sponssasi luurit). Nyt mahdollisuudet ovat miltei rajattomat. Itse askartelin Cataniassa Animoto-esitysohjelmaa käyttäen kännykällä viehkon esityksen Catania-kuvistani. Helppo homma kun verkkoyhteys toimii.
eTwinning-tapaamisissa
on aina mahdollisuus saada viimeisintä tietoa hyödyllisistä ja käyttökelpoisista
sovelluksista. Osallistuin kahteen
työpajaan joissa esiteltiin yhteistoiminnallisia työkaluja verkossa. Olen
pistänyt ja pistän nämäkin kenties hyödylliset linkit vinkkiblogiini. Uusia
ideoita tuli taas ja kiva huomata, että tuttuakin oli. Oikeilla jäljillä siis vielä ollaan.
Meitä oli Suomesta viisi muutakin opea. Lähettiläät Sari Auramo ja Tiina Sarisalmi pitivät osuudet omissa työpajoissaan, joissa käsiteltiin lähettiläiden koulutuksiin liittyviä kysymyksiä.
Itselläni on nyt syksyllä käynnistynyt eTwinning-projekti espanjalaisen koulun kanssa. Olemme vasta tutustumisvaiheessa ja uskon, että Sisilian tuliaisena sain tietämystä, jota tulen käyttämään niin koulutuksissa kuin projektissamme. Uusia kontakteja tuli solmittua ja vanhoja vahvistettua.
Skotlantilainen ystävä ja etwinnari George Glass tiivisti eTwinning-idean kenties parhaiten loppukeskustelussa. eTwinning ei ole vain sovelluksia ja projekteja, ” it´s a mindset”. Se on ajattelutapa. Näin on.
Pasi Siltakorpi
Pääskytien koulu, Porvoo
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)






