Opetussuunnitelmassamme koodaaminen on kirjattu sisällölliseksi tavoitteeksi matematiikan ajattelun taidoissa. Tavoite rakentuu alkuopetuksen tutustumisesta, graaffisen ohjelmointiympäristön käyttämiseen (esim. Scratch) ja aina ohjelmoimiseen ja itsetehtyihin tietokoneohjelmiin asti. Ohjelmointiin liittyvät ajattelun taidot ovat kuitenkin mielestäni laajemmin tarkasteltuna muutakin kuin pelkästään matematiikassa hyödynnettävää taitoa. Käsityön ja kielten opettajana näen työohjeenkin tietynlaisena ohjelmointina, vaikka sana ohjelmointi yleensä käsitetäänkin tarkoittavan tietokoneelle kirjoitettuja toimintaohjeita tietokoneen ymmärtämällä kielellä. Tällä ajatuksella uskalsin itse lähteä eTwinning-projektiin mukaan käsityön opettajana ja olen itse oppinut aivan valtavasti uutta ja mielenkiintoista. Esimerkiksi Scratch taipuu tarinankerrontaan ja ongelmanratkaisuun mainiosti ja on oiva työkalu kielten opetukseen.
Meille siis saapui vieraita Sodankylään ystäväkouluistamme helmikuussa. Helmikuu on täällä Lapissa aina hieman arvaamaton sään suhteen ja pakkanen voi keikkua kolmenkymmenen tienoilla tai sitten voi olla ihan lauhaa. Tällä kertaa viikon aikana koimme lähes jokaisen sääoikun, vaikka kovin haaste olikin vain kahdenkymmenen pakkasasteen kohdalla. Silti lähes jokainen vierailija kävi avannossa uimassa ja luistelemassa sekä lapset olisivat jääneet mieluusti liukumäkeen pihalle, vaikka työpajat jo kutsuivat sisätiloissa.
Ajatuksenamme olisi ollut viikon aikana vielä valmistaa kieleen liittyviä pelejä, mutta siihen ei enää riittänyt aika. – Onneksi on eTwinning-projekti, jonka avulla voimme tehdä ne asiat, joita ei ehditty vierailulla.
Terveisin Katri Juusola, eTwinning-lähettiläs Sodankylästä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti