21.5.2024

Let's learn from one another – eTwinningillä kansainvälisyyttä yläkoulun luonnontieteiden, matematiikan ja tietotekniikan opintoihin

Tämän vuoden ITK-konferessissa Hämeenlinnassa palkittiin yhtenä eTwinning-projektina joensuulaisen Pielisjoen koulun Erasmus+/eTwinning-hanke Let’s learn from one another. Pielisjoen koulu on matemaattis-luonnontieteellistä opetusta kehittävä, ympäristöasioita ja kansainvälisyyttä painottava yläkoulu.

ITK:n tekoäly-aiheisten esitysten lomassa saimme eTwinnaaja-kollegoiden kanssa kuulla hankkeesta tarkemmin hanketta edustaneelta matematiikan, kemian ja fysiikan opettaja Kaisamari Åkermanilta. Ensinnäkin Kaisamari kiittelee hankkeen vetovastuussa ollutta pitkän linjan ammattilaista Sinikka Lyyraa ja kertoo itse hypänneensä varakoordinaattorin paikalle: 

– Intoa löytyi enemmän kuin taitoa, mutta ajattelin, että tuollaisen mentorin kelkassa minulla on myös mahdollisuus oppia paljon. Ja kyllähän sitä sitten opittiinkin.

Miten hanke lähti käyntiin?

Hanketta pyöritettiin Pielisjoen koulun perinteisen Erasmus+-ohjelman lisäksi alusta alkaen eTwinningin verkkoympäristössä. Hankkeen käynnistämistä ja kumppaneiden hakua Kaisa kuvaa seuraavasti: 

–  Ensimmäinen vaihe, kuten missä tahansa hankkeessa, oli partnerihaku. Osa kumppaneistamme oli kollegalleni tuttuja edellisistä hankkeista, ja niin eTwinningissä sitten haettiin hankkeeseen Suomen, Liettuan ja Unkarin lisäksi kahta tai kolmea muuta maata. Mukaan lähtivät Kreikka ja Turkki. Portugalista mukaan liittyi myös innokas eTwinningiin enemmän perehtynyt kumppani ja hänen avullaan pääsimme paremmin sisään eTwinningin ja Twinspacen tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Mitä tavoitteita kumppaneilla oli?

Let’s learn from one another -hankkeen päätavoitteena oli Kaisamarin mukaan parantaa mukana olevien oppilaiden ja opettajien taitoja luonnontieteissä, matematiikassa sekä tietotekniikan hyödyntämisessä opiskelun tukena. Lisäksi toivottiin, että hanke antaa opettajille uusia tapoja motivoida ja herättää oppilaiden mielenkiintoa luonnontieteitä kohtaan sekä herättää oppilaat ymmärtämään näiden aiheiden osaamisen tarpeellisuus tulevaisuudessa. 


Miten eTwinning ja yhteinen työskentelytila Twinspace tuli tutuksi?

eTwinning oli monelle hankkeeseen osallistuvista uusi tuttavuus, joten hanke alkoi käytännössä eTwinningin käytön opiskelulla:

– Portugalista hankkeeseen mukaan tullut kumppanimme Joana Faria kokosi Twinspaceen ohjesivuston, jonka avulla kouluissa pystyttiin opiskelemaan eTwinningin ja Twinspacen käyttöä, liittymään jäseniksi ja muodostamaan ryhmiä. Tämän jälkeen päästiin käyttämään eTwinningiä siten kuin tarkoitus oli; opettajien ja oppilaiden saumattoman ja tasa-arvoisen yhteistyön mahdollistamiseksi kumppanimaiden välillä.

Mitä hankkeessa tehtiin?

Hankkeessa kumppanimaiden oppilaat tuottivat opetusmateriaaleja toisilleen. 

– Tällä tavoin pyrimme siihen, että uudet materiaalit olisivat oppilaille ymmärrettäviä, laadukkaita ja innovatiivisia ja että oppilaat käyttäisivät nykyaikaisia ICT-työkaluja ja hyödyntäisivät ei-perinteisiä opiskelualustoja, Kaisamari kertoo.

– Samalla oppilaiden oli myös mahdollista painottaa omia mielenkiinnon kohteitaan tuottamissaan materiaaleissa ja nostaa esiin heitä kiinnostavia näkökulmia ja näyttää uudenlaisia toimintatapoja oppimisen mahdollistamiseksi. Tukena materiaalia tuottavilla oppilailla olivat koulun muut oppilaat sekä opettajat. Kaikki hankkeen aikana tuotettu materiaali tehtiin englanniksi.

Miten eTwinningin Twinspacea hyödynnettiin Erasmus+-hankesivustona?

eTwinningin Twinspaceen koottiin Kaisamarin mukaan kaikkien mukana olevien kaupunkien, koulujen, opettajien ja oppilaiden esittelyt. Lisäksi jokainen koulu kokosi esittelyt keskeisistä vierailukohteista.

 

eTwinning-projekteille tyypillisesti tässäkin projektissa suunniteltiin yhteinen logo:

– Hankkeillamme on aina ollut logokilpailu, joten sellainen järjestettiin tälläkin kertaa. Kaikki loppukilpailuun päässeet logot koottiin eTwinningiin, minkä jälkeen jokainen maa organisoi äänestyksen. Nyt hankkeelle oli valittu logo yhteistuumin! 


Kaikki aktiviteetit on esitelty eTwinningissä hankesivuilla, jatkaa Kaisamari ja toteaa, että myös kaikki tuotetut opetusmateriaalit diaesityksistä labratöihin sekä muihin tutkimuksiin esiteltiin tuloksineen eTwinningissä. 

 

Hankkeen tuotoksena luotiin myös opetusmateriaalikokonaisuus, joka myös löytyy yhteiseltä hankesivustolta: 

– Hankkeen keskiössä olevien luonnontieteiden, matematiikan sekä tietotekniikan ympärille syntyi lopulta ilmastonmuutos sekä kestävä kehitys edellä luotu aktiviteetti- ja opetusmateriaalikokonaisuus. Lisäksi hankkeen lopuksi kerättiin myös sähköinen reseptikirja, jossa esiteltiin aromaattisia kasveja sisältäviä perinneruokareseptejä kustakin hankemaasta.

Hankkeen myötä on Kaisamarin mukaan selvää, että eTwinning mahdollistaa loistavasti kaiken tiedon keräämisen yhteen paikkaan loogiseksi kokonaisuudeksi. 

– Jokainen opettaja, oppilas ja yhteistyökumppani tai tarvittaessa huoltajakin voi lisätä materiaalia Twinspacen sivuille, kunhan on osana hanketta, eikä tiedon kerääminen välttämättä tällöin jää yhden henkilön vastuulle. Lisäksi kuka tahansa voi nähdä, mitä kaikkea on saatu aikaan. Mielestäni näihin materiaaleihin on mukava palata myös jälkikäteen, esimerkiksi uutta hanketta tai ihan vain opetusmateriaaleja tai kokonaisuuksia suunnitellessa.

Miten oppilaiden oppimista seurattiin?

Erityisen kiinnostavaa ja hyödyllistä on kuulla, miten eri projekteissa seurataan oppilaiden oppimista. Kaisamari kertoo, että läpi hankkeen oppilaiden oppimista seurattiin muun muassa Kahoot!-quizeilla, jotka tehtiin jokaisen vierailuviikon alussa osallistujien pohjatietojen mittaamiseksi ja lopussa oppimisen kartoittamiseksi. Kahootit ja niiden tulokset on myös koottu eTwinningiin.

 

Let’s learn from one another -projektin toteutus sai tunnustuksena sekä eTwinningin suomalaisen laatumerkin että eurooppalaisen laatumerkin. Onnea Pielisjoen koulun oppilaille opettajineen!

Lue lisää laatumerkeistä Opetushallituksen eTwinning-sivuilta: eTwinningin laatumerkit ja palkinnot

Lue lisää projektista: Erasmus+ Let's learn from one another


 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti