19.8.2019

eTwinning i språkundervisningen

Alla språklärare borde använda sig av eTwinning i undervisningen! Det är ett mycket enkelt sätt att motivera eleverna och att få dem att använda målspråket ”på riktigt”. Jag ska här presentera några idéer på vad man kan göra.

Vem där?

I den här övningen får eleverna öva på att beskriva sig själv på målspråket. Eleverna skriver en text om sig själv, som de sedan bandar in t.ex. på Voki (en pratande avatar). Partnerskolans elever lyssnar på inbandningarna och skriver ner vad de hör. På en videokonferens ska de sen ställa frågor till varandra och komma fram till vem som hör ihop med vilken Voki. Det här projektet är tänkt som en övning i nybörjarspråk och kan genomföras både på lågstadiet som på högstadiet.  Det finns en längre beskrivning på det här projektet på våra eTwinningsidor – se följande länk.

Videokonferensförberedelser!

Min skola och din skola

Skolvardagen är ett lätt ämne att behandla – det är alltid ett aktuellt tema och det ligger nära eleverna nära. Man kan genomföra det här på olika sätt, t.ex. genom att presentera sin skola med en video. En annan möjlighet är att ha eleverna att banda in sitt schema på målspråket. Partnereleverna ska sedan lyssna på inbandningarna och fylla i ett tomt schema. På det här sättet får eleverna öva både att prata och lyssna målspråket, plus att de har möjlighet att jämföra schema: skoldagarnas längd, skoltider och ämnen. Projektet går att genomföra både i lägre klasser som högre.

Matkultur

Mat är ett annat tacksamt ämne som går att jämföra på olika sätt. Man kan be eleverna beskriva sin ”matvardag” det vill säga, berätta när och vad de äter en typisk vardag eller veckoslutsdag. Det brukar bli ivriga diskussioner då de får läsa vad jämnåriga i andra länder har berättat. Vill man prova på något lite svårare så kan man arbeta med recept. Eleverna i respektive land kan söka fram några typiska recept, som de översätter till målspråket med hjälp av ordlistor som läraren ger. Man byter sedan recept och så lagar man de recept man fick från det andra landet. Det här projektet lämpar sig bäst i högstadiet, då man kan utnyttja hussasalen i skolan. I andra länder kockar eleverna i regel hemma. Det blir extra roligt om man filmar matlagningen och skickar filmen till partnerskolan. Eftersom det är lite ”trasiga telefonen” i projektet – matrecepten översätts två gånger – så kan det bli lite roliga resultat av recepten.



Eleverna har fyllt i en tabell där de berättar vad och när de äter en typisk vardag och under veckoslutet. Eleverna kunde sedan jämföra med vad elever i andra länder hade fyllt i. 

Brevskrivning

Både yngre och äldre elever kan skriva brev till varandra där de presenterar sig, sin skola och berättar något ur sin vardag. Det här är en relativt lätt aktivitet och som kan fungera som inledning till en större helhet. Elever i alla åldrar gillar också att utbyta julkort – det är dock viktigt att börja i tid så korten hinner fram. Därtill måste man vara säker på att alla elever faktiskt får ett julkort, även om de deltagande grupperna inte är lika stora.

Det finns förstås många andra möjligheter också, än dem jag presenterat här. Det kan vara en bra idé att titta igenom de förslag som finns i partnerforumet. Många arbetar på engelska, men det finns också flera som söker partners för projekt på tyska, franska och spanska. Ibland kan det vara utmanande att hitta en lämplig skola ifall man undervisar ett B2 -språk, eftersom våra elever är relativt gamla men är nybörjare (i andra länder börjar de ofta tidigare med främmande språk). Hittills har åtminstone jag ändå alltid hittat lämpliga partnerskolor till mina elever i spanska.

Lycka till!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti