Osallistuin syksyllä 2019 eTwinning-lähettiläiden eurooppalaiseen koulutukseen. Koulutus oli monipuolinen ja sai minut miettimään omaa työtäni opettajana uusista näkökulmista ja tietysti myös omaa työtäni lähettiläänä - miten voin lähettiläänä tuoda kouluille tapoja keskustella ja pohtia oppilaiden kanssa ajankohtaisista ilmiöistä. Se toi myös varmuutta siitä miten tärkeää on saada oppilaat ymmärtämään, että ilmiöt ovat maailman laajuisia, vaikka ne voivat näkyä arjessa eri puolilla maailmaa eri tavoin.
Tutustuimme koulutuksessa vuoden 2020 teemaan: ilmastonmuutokseen. Aiheesta esiteltiin mm. Alessandra Pertotin diasarja, jossa hän esittää miten 93% eurooppalaisista pitää ilmastonmuutosta vakavana ongelmana. Tehtävämme oli koulutuksessa tutustua oman maan tarjoamiin materiaaleihin, joita voi kouluilla käyttää opetuksen apuna. https://openilmasto-opas.fi/alakoulu/ ja https://luokanopenilmasto-opas.fi/ vaikuttavat sivustoilta, jotka antavat minullekin kieltenopettajana ajatuksia, miten voisin tunneilla käsitellä aihetta.
Toisessa teemaan liittyvässä tehtävässä meillä oli haasteena miettiä miten voisin lähettiläänä osallistua aiheen käsittelyyn ja esitin tehtävänäni projektisuunnitelman raakileen, jossa oppilaiden kanssa pohditaan miten itse, omassa elämässään voi parantaa ilmastonmuutoksen tilannetta.
Kuin sattuman saattelemana tai sitten ajankohtaisuuden vuoksi, olen oppilaideni kanssa syksyllä 2019 liittynyt eTwinning-alustalla projektiin ”Let’s save the planet”, jossa on aiheena ilmastonmuutos. Mielenkiintoista on projektissa tarkastella oppilaiden kanssa miten puolalaiset, espanjalaiset ja italialaiset 10-13-vuotiaat oppilaat käsittelevät aihetta. Minun ryhmäni koostuu kahden ikäisistä oppilaista 9-10-vuotiaista, jotka käsittelevät aihetta opettelemalla englannin sanastoa aiheesta sekä kuvaamataidon välityksellä ja 12-13-vuotiaista, jotka toimivat aktiivisina jäseninä projektin Twinspacesissä ja harjoittelevat samalla ajankohtaista sanastoa sekä autenttista kielenkäyttöä projektin viestimissä. Nämä ryhmät valikoituivat projektiin myös käytännön syistä, sillä koulumme (1.1.2020 alkaen Tähtikunnan koulu), toimii väistötiloissa ja ryhmät ovat sopivasti lukujärjestyksellisesti projektiin soveltuvat.
Oppilaani miettivät tapoja vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja koko planeetan hyvinvointiin oman elämän mahdollisilla teoilla. Helppo ja mahdollinen ilmastonmuutokseen sekä omaan terveyteen positiivisesti vaikuttava teko on kulkea kouluun kävellen.
Aurinkoista vuotta 2020 toivoo
eTwinning-lähettiläs Katri Juusola
Sodankylästä, Tähtikunnan koulusta!
Lähteet: EU
Climate Action eTwinning Ambassadors’ annual theme module 12 November 2019.
Euroopan Commission Directorate General for Climate
Action, Alessandra Pertot http://moodle.etwinning.net/pluginfile.php/12221/mod_resource/content/3/2019.11.12_eTwinning%20Ambassadors%20course.pdf
Luettu 6.1.2020
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti