19.1.2021

eTwinning -projekti osana monialaista oppimiskokonaisuutta

Vuonna 2016 voimaan astuneen uuden opetussuunnitelman perusteissa kouluja velvoitetaan tarjoamaan oppilaille vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus (MOK) vuodessa. Uudistuneessa opetussuunnitelmassa punaisena lankana kulkevat myös laaja-alaisen osaamisen taidot, joita tulee harjoittaa ja arvioida osana kaikkien oppiaineiden opetusta.  Monialaiset oppimiskokonaisuudet tarjoavat mahdollisuuden näiden taitojen harjoitteluun. Oppilaiden tulisi olla aktiivisesti mukana valitsemassa ja pohtímassa työskentelyn tavoitteita. Oppilaan osallisuus on tärkeä osa monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

Monialaiset oppimiskokonaisuudet tulisi käsitellä niitä teemoja ja ilmiöitä, joita muutoinkin käsiteltäsiin eri oppiaineiden tunneilla. Yhteistyö oman koulun ja muiden koulujen opettajien välillä kehittää omaa osaamista muiden avulla. 

Espoolaisessa Mankkaan koulussa 9. -luokkalaisten monialaisen oppimiskokonaisuuden teemana on "tulevaisuus", jossa erityisesti ammattinvalinta, opinnot sekä työelämä ovat keskeisiä osa-alueita. Jokainen oppilas muodostaa virtuaalisen perheen, jossa oppilas itse on kuvitteellisesti 20-vuotias. Perheeseen kuuluvat sen lisäksi vanhemmat, isovanhemmat sekä perheeseen kuuluva lapsi. Monialaisessa oppimiskokonaisuudessa tarkastellaan eri ikäisten henkilöiden mm. ammatinvalintaa, opintoja sekä työelämää.

Oppiaineista A-saksa kuuluu 9.luokkalaisten monialaiseen oppimiskokonaisuuteen. Jotta oppilaat pystyvät kielellisesti käsittelemään tulevaisuus -teemaa, tulee heidän tutustua sanastoon ja teksteihin. Pohjustaakseen monialaista oppimiskokonaisuutta, oppilaat työskentelevät saksankielisessä eTwinning -projektissa "Werbung im Beruf" yhteistyössä puolalaisen ja romanialaisen koulun oppilaiden kanssa. Ensimmäisenä tehtävänä oppilaat esittelevät itsensä kertoen itsestään ja mm. harrastuksistaan. Yhteistyökoulun oppilaat suosittelevat joitain ammatteja saksaksi. Sen jälkeen oppilaat lisäsivät kuvia ammateista ja yhteistyökoulun oppilaat kirjoittivat kuvan alle, mistä ammatista on kyse. Tämän jälkeen siirryimme tutkimaan mainoksia. Katsoimme yhteisiä mainoksia ja pohdimme, minkä alan mainoksesta on kyse. Projektimme jatkuu vielä keväällä 2021.

Monialaisen oppimiskokonaisuuteen kuuluu, että oppilas itse toimia tutkijana. Yhteisen teeman käsittelyn jälkeen oppilaiden tulee itse siirtyä pohtimaan monialaisen oppimiskokonaisuuden teemaa, asettaa tavotteita ja tuottaa jokin lopputuotos. Yhteinen monialaiseen oppimiskokonaisuuden teemaan liittyvä eTwinning -projekti tarjoaa mahdollisuuden jatkaa teeman käsittelyä tutkivalla otteella kansainvälisessä yhteistyössä. Oppilas on tutustunut puolalaisen ja romanialaisen koulun oppilaisiin ja se on laajentanut teeman käsittelyä luokkahuoneesta tai omasta koulusta laajemmalle, eurooppalaiselle tasolle.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti