4.11.2021

MOK - Oppilastutkimus osana eTwinning -projektia

Tutkimukseen osallistui oppilaita Puolasta ja Suomesta
Espoolaisen Mankkaan koulun A1- ja A2- saksanopiskelijat osallistuivat saksankieliseen eTwinning -projektiin "Werbung im Beruf" (= mainonta ammatissa). Projekti oli suoraan yhteydessä yhdeksännen luokan monialaiseen oppimiskokonaisuuteen (MOK), jonka teemana oli tulevaisuus ja ammatinvalinta. Tästä aiheesta on jo kirjoitettu blogiin 19.1.2021 Klikkaa tästä ja voit lukea edellisen blogitekstin! Tuossa blogitekstissä käsiteltiin eTwinning -projektia pohjustamassa monialaista oppimiskokonaisuutta.


Tutkimustulos halusta opiskella 

Monialaisen oppimiskokonaisuuden keskeisiä tavoitteita on muun muassa vahvistaa oppilaiden osallisuutta ja tarjota mahdollisuuksia olla mukana opiskelun tavoitteiden, sisältöjen ja työskentelytapojen suunnittelussa. Lisäksi tavoitteena on nostaa esiin oppilaiden merkityksellisiksi kokemia kysymyksiä sekä luoda tilaisuuksia niiden käsittelyyn ja edistämiseen sekä lisätä mahdollisuuksia opiskella erilaisissa ja eri-ikäisten oppilaiden ryhmissä. Yksi tärkeimmistä tavoitteista on tarjota mahdollisuuksia yhdistää koulun ulkopuolinen oppiminen koulutyöhön sekä antaa tilaa uteliaisuudelle, elämyksille ja luovuudelle sekä haastaa monenlaisiin vuorovaikutus- ja kielenkäyttötilanteisiin

Tutkimustulos asuinpaikasta

eTwinning -projektin alussa käsittelimme yhteisesti samoja teemoja, jotka liittyivät monialaiseen oppimiskokonaisuuteen. Sillä tavoin oppilaat tutustuivat toisiinsa sekä oppivat aiheeseen liittyvää sanastoa saksaksi.  Tämän jälkeen jokaisin oppilaan tuli suunnitella ja toteuttaa oma monialaiseen oppimiskokonaisuuteen liittyvä työ. Mietimme kuinka hyödyntää eTwinning -projektia oman työn suunnittelussa. Esittelen tässä kirjoituksessa yhden oppilaan tuotoksen. Tähän on kysytty lupa niin oppilaalta kuin hänen huoltajiltaan.

Tutkimustulos halutusta lapsimäärästä
Oppilastutkimuksen tavoitteena oli selvittää nuorten arvoja ja toiveita tulevaisuuteen ja ammatinvalintaan liittyen. Ensin tehtiin saksankielinen forms- kysely, joka linkitettiin eTwinning-projektin TwinSpaceen. Sen kautta projektissa mukana olleet oppilaat pääsivät vastaamaan kyselyyn niin Suomessa kuin Puolassakin. Projektissa oli mukana koulu Romaniasta, mutta sen koulun oppilaat eivät kerinneet vastaamaan kyselyyn aikataulumme puitteissa.




Tutkimustulos halusta muuttaa ulkomaille
Tuloksia käsiteltiin siten, että tuloksista tehtiin pylväsdiagrammit, jotta eroavaisuudet olivat selkeämmin nähtävissä. Tämän jälkeen tuloksia analysoitiin ja pohdittiin eroavaisuuksia puolalaisten ja suomalaisten nuorten välillä sekä eroavaisuuksien syitä. Suomalaisilla oppilailla oli enemmän halukkuutta opiskella pitempään ja puolalaisista opiskelijoita suurempi osa halusi siirtyä nopeammin suoraan työelämään. Suurempi osa puolaisista oppilaista halusi asua maaseudulla sekä halusi enemmän lapsia.
Yhteenveto tuloksista


Koska projektimme teema oli mainonta, pohdimme lopuksi, mitä eroavaisuuksia mainostajien kannalta voisi olla havaittavissa. Koska puolalaiset oppilaat haluavat asua maaseudulla sekä haluavat suuremman perheen, heille voisi kohdistaa mainontaa suuremmista asunnoista maaseudulla. Suomalaiset oppilaat haluavat opiskella pitempään ja heille voisi kohdistaa mainontaa tietokoneista, läppäreistä sekä työpöydistä.
Monialaisen oppimiskokonaisuuteen käytettävissä ollut aika oli hyvin rajallinen, joten tämän tutkimuksen tekemiseen kului enemmän aikaa kuin oli tarkoitettu, mikä otettiin huomioon arvioinnissa. Työ on monipuolinen; forms-kysely, pylväsdiagrammit sekä yhteenvetotuloksista.  

Tutkimustulosten mahdollinen vaikutus mainontaan

On hienoa huomata, että eTwinning -projektit tarjoavat rajattomia mahdollisuuksia hyödyntää eurooppalaisia yhteyksiä monialaisen oppimiskokonaisuuden oppilastyön suunnitteluun ja toteuttamiseen. Uskon vakaasti, että tämän tyyppinen eurooppalainen yhteistyö sekä tutkimukset tulevat olemaan tulevaisuudessa yhä enemmän keskiössä. Teknisten laitteiden ja niiden käyttömahdollisuuksien lisääntyessä kansainvälinen yhteistyö tulee helpottumaan. Kannattaa jo nyt ottaa ensi askeleita kohti tulevaisuuden oppimista. Ja eTwinning on tärkeä työkalu siinä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti