Elever älskar att spela Kahoot och liknande digitala spel - och man behöver ju inte alltid spela och tävla mot sina “vanliga” klasskamrater. Varför inte spela tillsammans med elever i andra länder och kanske på ett främmande språk? I Mattlidens skola (Esbo, Finland) deltar elever som läser spanska i ett projekt där aktiviteterna består av en rad frågesporter under året. Med oss har vi elever som läser spanska som främmande språk i Frankrike och Italien.
Innan vi satte igång på allvar fick eleverna kort presentera sig på en video. Vissa valde att samtidigt presentera skolan, andra presenterade bara sig själv. Därtill grupperade vi lärare in eleverna i internationella lag med minst en elev ur varje deltagande skola. De internationella lagen tävlar alltså mot varandra - inte länder mot varandra och inte heller enskilda elever mot varandra. Vi lärare valde också några allmänna teman till våra frågesporter som fritid, skola och mat och vår stad. I skrivande stund har vi gjort en frågesport och förbereder den andra.
I varje skola får eleverna till uppgift att göra frågorna kring frågesportens tema. Det vill säga när temat var fritid kunde eleverna sätta in en bild på en handboll och fråga hur man säger handboll på spanska. Alternativt kunde eleverna fråga t.ex. vilken sport Kimi Räikkönen är känd för. Eleverna skrev in fyra alternativ och markerade det rätta och sedan satte vi lärarna in alla frågor med svarsalternativ i Kahoot plus att vi körde igång spelet för eleverna som skulle spela det.
Vi lärare har på förhand kommit överens om vem som spelar vilka frågesporter. I den första omgången spelade Mattlideneleverna den franska skolans Kahoot och de franska eleverna spelade italienarnas Kahoot osv. Det här betyder alltså att eleverna i de internationella grupper jag nämnde ovan svarade på olika frågor. När alla elever spelat sina spel skrev vi lärare in poängen i vår tabell med alla lag plus att vi räknade ut medeltalet för varje grupp (eftersom det i vissa grupper kunde finnas flera spelare än i andra).
Vi är alltså ännu mitt i detta projekt, men vi har planerat att det lag som har mest poäng efter alla våra frågesporter ska få ett litet pris, som kunde vara typiskt godis från de olika deltagande länderna.
Det här är ett relativt lätt projekt att genomföra och det är också roligt för eleverna. Dessutom får eleverna lära sig nya ord och / eller repetera gamla. Som i andra projekt rekommenderar jag att du ordnar videosamtal med de andra deltagande lärarna för att gå igenom praktiska detaljer innan ni kör igång med projektet. Reservera också tillräckligt med tid för de olika frågesporterna - vi hade planerat att ha 4-6 under året men lyckas säkert med (högst) fyra eftersom det händer rätt mycket i skolor och plötsligt har man mindre tid till förfogande än vad man trodde från början. Pröva också med något annat än Kahoot - kanske en Gimkit eller Blooket?
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista