Muistatko vielä ilon, kun sait vastauksen kirjekaverilta? Ehkä sinullekin tuli postia oman maan rajojen ulkopuolelta. Tämä perinteikäs tapa luoda merkitystä kielen oppimiseen toimii yhä takuuvarmasti. Kun tullaan hiukan tutuksi, on helpompi ottaa yhteys nykyaikaisin viestintätavoin ja jutella ikätoverin kanssa vieraalla kielellä.
Hyvät edellytykset videoyhteyden mahdollistamiseen parhaalla tavalla kannattaa opettajien yhdessä miettiä ja silti varautua haasteisiin. Yhdessä sovittavia asioita ovat:
- ajankohta, aikaero huomioiden -> mahdollisista lukujärjestysmuutoksista kotiin ilmoittaminen.
- tavoitteet puhelulle ja orientaation kirkastaminen: onko tapaaminen vapaata juttelua vai sovitaanko asia/kysymykset, joista keskustellaan tai onko tehtävä, joka tehdään yhdessä.
- tekniikan testaus luokkatilassa/oppilaan koneella
- parien/ryhmien jakaminen etukäteen
- puhelun kesto, halutaanko jättää tunnin lopussa aikaa omassa maassa/luokassa yhteenvetoon tai tunnelmien jakamiseen
Hyviä käytännön keinoja onnistuneeseen yhteydenpitoon edellisten lisäksi on, jos
- voidaan käyttää kuulokkeita, kun puheluun osallistuu yksittäinen oppilas.
- pienryhmälle löytyy rauhallinen tila. Se mahdollistaa kuulemisen ja ymmärretyksi tulemisen paremmin puolin ja toisin.
- jokainen oppilas soittaa itse puhelun. Tämä edellyttää sähköpostiosoitteiden jakamista.
- voidaan viedeopuhelusovelluksen asetuksilla jakaa oppilaat ryhmäpuheluihin.
Kannattaa varata aikaa rennolle jutustelulle, ehkä koko ensimmäinen tapaamisen voi suunnitella tutustelulle. On vaan niin paljon kivempi jutella niitä näitä ensi alkuun ennen työntekoa.
Kirjekaveruus siis kunniaan! Tällaisesta yhteistyöstä kiinnostuneita opettajia oppilaiden kanssa löydät eTwinningin kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti