3.4.2024

Miksi mennä merta edemmäs kalaan? - eTwinning-projekti naapurimaan kanssa

 Miten sinä valitset kumppanit eTwinning-projektiin? Kuka ne valitsee ja millä perusteella? Pohdimme joka vuosi millaisia projekteja teemme eTwinningissä ja ketkä olisivat hyviä kumppaneita. Usein teemme yhteistyötä samojen koulujen kanssa, mutta välillä on mukava tutustua uusiin kumppaneihin ja heidän kotimaahansa.

Meillä on tapana jokaisen projektin lopuksi kysyä palautetta opiskelijoiltamme. Kyselyssä kysymme, miten projekti sujui opiskelijanäkökulmasta, mitä he oppivat projektin aikana sekä toiveita tuleviin projekteihin ja projektipartnereista. Viime syksynä tutustuin virolaiseen opettajaan Helsingissä järjestetyssä seminaarissa ja kysyin heidän koulun kiinnostusta yhteiseen projektiin. Olen jo vuosia etsinyt Virosta sopivaa projektikumppania ja päätimme toteuttaa yhdessä muutaman muun kumppanin kanssa asiakaspalveluun liittyvän projektin.

Esimerkki projektista "Welcome to our town!": Projektimme jaettiin neljään osaan. Aluksi opiskelijat esittelivät itsensä Vocaroossa tavaamalla oman nimensä. Tämän lisäksi he saivat kertoa itsestään haluamiaan asioita, kuten iän, kotipaikan, mitä opiskelee ja millaisia harrastuksia on. Tämän jälkeen opiskelijat tekivät yhdessä esittelyn omasta kaupungista ja sen nähtävyyksistä ja erilaisista majoitusmuodoista. Kolmas tehtävä oli online-tapaaminen, jossa esiteltiin edellisen tehtävän aikaansaannos. Vuorovaikutteisuutta lisättiin Q&A-osiolla, jolloin kumppanit kyselivät lisätietoa ja tarkennuksia toisten esityksistä. Viimeisenä, vapaaehtoisena tehtävänä oli sarjakuva jostain hotellin vastaanoton asiakaspalvelutilanteesta. Tarkoituksena oli, että jatkosarjakuvan eri osat on eri maalaisten opiskelijoiden tekemiä, jolloin sarjakuvassa yhdistyi yhteistoiminnallisuus.

Monioppiaineisuus ja eri opintojen yhdistäminen: Tässä projektissa yhdistyi sekä englannin kieli, tietotekniikan erilaiset sovellukset, kotikaupungin matkailun vetovoimatekijät että erilaisten majoitusmuotojen esittely. Olemme tehneet vastaavanlaisen projektin jo useana vuonna ja se on ollut sekä opiskelijoiden että opettajien suosiossa. Tähän uusimpaan projektiin saimme mukaan myös uusia kouluja ja olemme jo sopineet, että jatkamme samalla projektilla uusien opiskelijoiden kanssa tänä keväänä ja vastaavalla projektilla myös ensi vuonna.

Opintojen hyödyntäminen monipuolisesti: Sekä suomalaiset että virolaiset olivat todella kiinnostuneita tutustumaan naapurimaan matkailuun erityisesti, koska usein matkalle lähdetään myös lähialueelle. Opittuja tietoja naapurimaan matkailusta voidaan hyödyntää koulun ohella myös jokapäiväisessä elämässä. Tästä opimme, että aina ei tarvitse lähteä merta edemmän kalaan.

Millainen voisi olla sinun seuraava eTwinning-projektisi, jonka tekisit naapurin kanssa? Tutustu esim. tuleviin koulutuksiin, joista voit löytää itsellesi uusia projektikumppaneita kuten minulle kävi syksyn eTwinning-seminaarissa.

Projektisuunnitelma


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti