Vad
är mitt budskap med denna bloggpostning? Att eTwinning är ett
imponerande och ytterst nyttigt nätverk för lärare. Till vem
riktar jag denna text? Till lärarkollegor!
Jag
kommer med ivriga hälsningar från det nordiska ambassadörsmötet
som hölls i Marstrand, Sverige den 28.- 30. augusti. Vi var cirka 40
personer från Danmark, Norge, Sverige, Island och Finland. Från
Finland deltog Riikka Aminoff från Finlands NSS samt fyra eTwinning
ambassadörer.
För
mig var det mest intressanta på mötet workshopparna kring sociala
medier. Vi lärde oss hur man kunde använda sociala medier effektivt
och ändamålsenligt. Betydelsen av social media öppnades på ett
nytt sätt. Det var Lena Leigert som lärde oss. Hon har nyligen
publicerat en bok om sociala medier.
Man
skall alltid tänka, vad man vill säga och till vem. Vad behöver
läsarna veta och göra? Vilken känsla ger postningen? Vilka kanaler
använder man? Det finns olika målgrupper, som använder sociala
medier på olika sätt. Vilken stil väljer man?
Allt
detta är bekant för alla som skriver olika slags texter, men vi
gick genom principerna utgående från ambassadörsarbetet. Olika
åldersgrupper använder olika medier. Som grupparbete fick vi forma
om sakliga reklam till provokativa och roliga. En mycket rolig och
nyttig övning för en modersmålslärare som mig!
- Jag började fundera lite djupare på kommunikation i sociala medier, erkände Antti Piiroinen. Man måste fundera på till vem man riktar postningarna och hurudan bild ger man av saker och ting. Antti presenterade de finska eTwinningambassadörernas blogg; användarstatistik samt vilka teman som läses mest. Bloggen läses mest i början av terminen. Teman kring tidig språkinlärning och småbarnspedagogik har varit populärast under det senaste året. Läsarna hittar oftast till bloggen via Facebook.
-Jag
tycket att det var jättebra skolning, säger Siw Kyrkslatt från
Åland. Teori och praktik blandades skickligt och jag tyckte mycket
om den trygga atmosfären.
Vi
fick också tips på intressanta appar för undervisning. Clips, en
enkel och praktisk app för att göra videor med tyckte många om.
Katja Wide testade våra kunskaper om de nordiska länderna med appen
Gimkit. Olika ländernas ambassadörer drog korta brainbreaks; små
pauser där man rörde på sig eller lärde känna varandra.
Programmet var pedagogiskt smart. Man lärde sig både teori och
olika metoder som man kan jobba med i klassen.
Vad betyder titeln eTwinning-skola?
eTwinning-skola
-titeln var också ett tema. Riikka Aminoff presenterade svaren på
en enkät där det frågades om hur titeln har påverkat skolans
verksamhet. Titeln har ökat skolans synlighet och hjälper till at
utveckla skolans mer systematiskt och målinriktat. Den
internationella verksamheten blir en naturlig del av skolans
verksamhet. Om du är intresserad av att bekanta dig med enkätens
alla svar, ta kontakt med NSS Riikka, hon kan skicka dem åt dig.
Jag
berättade om min skola, Ylitornion yhteiskoulun lukio och dess
eTwinning projekt. Jag önskar att eTwinning skulle sprida sig till
flera gymnasier för att berika deras verksamhet. Projekten behöver
inte vara stora utan det är bäst att börja med en liten, gemensam
uppgift som hör till en kurs tillsammans med partnerskolan.
Projekten förenar fint till exempel mediastudier, litteratur, IT och
språk. Samtidigt integreras de olika ämnena.
Jag
är glad att jag kunde delta på det nordiska ambassadörsmötet med
min skolsvenska, förstå det mesta och då och då även delta i
diskussionen på svenska. Min gamla svenskalärare skulle ha varit
stolt över mig!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti