12.3.2021

”Minä oikeasti puhuin englantia ulkomaalaisten kanssa.” Ystävänpäivän tapahtuma eTwinning-kavereiden kanssa

Osallistumme kuudesluokkalaistemme kanssa eTwinning-projektiin, Digital Storytelling for Creativity and Social Emotional Learning. Koulumme, Tähtikunnan koulu, on mukana Erasmus+projektissa DS = Digital Storytelling, johon eTwinning-projektikin liittyy. Nyt Korona-aikaan kaikki Erasmus+projektin mahdollistamat liikkuvuudet ovat siirtyneet hamaan tulevaisuuteen, joten olemme miettineet, miten saisimme oppilaat toisilleen tutuiksi virtuaalisissa tapaamisissa. Järjestimme ensimmäiseksi tapaamiseksi ystävänpäivän tapahtuman Whereby-ympäristössä viiden osallistujamaan kesken. 

Projektimme logo, joka on valittu
 äänestäen projektiin osallistuvien
 oppilaiden tekemistä ehdotuksista.






Ideana tapahtumassa oli oppilaiden keskinäiset keskustelut ja tutustuminen toisiinsa. Opetussuunnitelman tavoitteista meidän oppilaillemme oli asetettu laaja-alaisen osaamisen tavoitteista L2 eli kulttuurisen osaamisen, vuorovaikutuksen ja ilmaisun harjoittelu sekä tapahtuma toimi myös englannin suullisena harjoituksena. Oppilaamme pääsivät tutustumaan saman ikäisiin oppilaisiin eri maista ja käyttämään kielitaitoaan autenttisessa tilanteessa. Tapahtuman jälkeen mietittiin, yksin ja yhdessä, miten itse koettiin kohtaaminen ja vieraalla kielellä puhuminen sekä kommentit kirjattiin Twinspaceen tapaamisen sivulle.


Oppilaita oli pari kerrallaan videokameran edessä keskustelemassa. Meidän oppilaillamme ei ollut maskeja, sillä niitä ei vielä käytetty meillä lasten kesken, niin yleisesti kuin nyt. Muiden maiden oppilailla oli maskit ja se teki välillä hieman hankalaksi ymmärtää mitä haluttiin sanoa, mutta se ei haitannut. Äänen kanssa oli myös välillä hankaluuksia ja avuksi otettiinkin valkotaulu, johon pystyi kirjoittamaan silloin, kun ääni ei kuulunut tai puheesta ei saanut selvää. Oppilailla oli meillä täällä Sodankylän päässä apumoniste, jossa oli tavallisia kysymyksiä kuten:
How are you?
Who are you? What is your name?
How old are you?
Do you have a pet? ( Aina on puhuttavaa lemmikeistä, jos ei muusta keksi!)
Mutta ei siihen monisteeseen tarvinnut kovinkaan montaa kertaa turvautua, kun alkuun päästiin.



Kielen ymmärtämisessä on yllättävän tärkeää nähdä
suunliikkeet, maskit vaikeuttivat ymmärrystä, mutta 
se ei haitannut, kun uusia ystäviä oli mukava tavata.



Tilaisuudesta pistettiin korvan taakse tulevaisuuteen vinkiksi, ettei kerrallaan olisi enempää kuin kaksi maata keskustelemassa, varsinkin jos tavoitteena on tehdä jotakin yhteistä tehtävää. Tai pitää miettiä jokin keino puheenvuorojen pyytämiselle. Sen verran on pitkät välimatkat, että tulee viivettä ja saattaa puhe mennä päällekkäin. Eli opettajat takaisin tekniikkaa miettimään: miten ja millä sekä mitkä olisivat hyviä toimintatapoja. Päädyimme nimittäin tuohon Whereby-yhteyteen, kun Teams ei kaikilla toiminut opettajapalaverissa. Teams olisi kuitenkin näppärämpi, kun siinä voi helposti tehdä jokaiselle keskusteluparille oman huoneensa. Ehkäpä kokeilemme jotakin yhdistelmää ensi kerralla...


Tapahtuman jälkeen kaikissa maissa mietittiin mitä oppilaat olivat saaneet tapahtumasta, oliko opittu uutta tai mitä tunteita keskustelut olivat herättäneet. Käänsin tähän otteita oppilaiden kommenteista. Kommentit ovat satunnaisessa järjestyksessä, eikä niissä mainita missä maassa ne on kirjoitettu ja voi olla, että käännöksien käännöksissä ( osa oppilaista kirjoitti tuntemuksiaan omalla kielellään ja heidän opettajansa on ne kääntänyt englanniksi Twinspaceen) on jotain olennaista ja autenttista kadonnut, mutta opettajalle nämä kommentit antavat uskoa ja uutta intoa uusien vastaavanlaisten tapahtumien järjestämisessä.


” Jännitin ensin, mutta sitten totuin ja yritin.” 

”Oli hauska harjoitus. Saimme kavereita eri maista.” 

”Kuten kaikki muutkin, jännitin ensin, kun emme osanneet toisten kieliä.”

”Vaikka eri kielillä puhuminen on vaikeaa, luulen, että ymmärsimme toisiamme.”

” …toinen etu tapahtumasta oli, että se muistutti jälleen kerran ystävien tärkeydestä.”

” Oli niin hauskaa jutella toisen oppilaiden kanssa. Me tutustuimme heihin ja saatiin ystäviä.”

”Minä oikeasti puhuin englantia ulkomaalaisten kanssa!”

”Tehdään näin uudelleen.”


Seuraavana projektimme aiheena on Ilmastonmuutos ja siitä varmaankin myös järjestämme jonkin keskustelutapahtuman – opettajana on mukava katsoa, kun motivaatio kielten opiskeluun saa jälleen hieman lisää virtaa. 

Kielen käyttäminen aidossa tilanteessa motivoi
oppimaan lisää tulevaisuutta varten.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti