|
Oman maan ja kulttuurin esittely avauspäivänä |
Erasmus+ -hankkeemme "Our spaces" teemana on julkiset tilat ja meidän oli tarkoitus matkustaa syksyllä 2020 Latviaan. Syksyllä 2020 päätimme siirtää liikkuvuutta vuodella eteenpäin. Keväällä 2021 pohdimme, että emme ehkä pysty toteuttamaan aiottua tapaamista, vaan voimme joutua toteuttamaan sen virtuaalisesti. Syksyllä totesimme, että tapaaminen ei tulisi onnistumaan ja päätimme, että marraskuussa järjestämme viikon, jonka teemaksi valikoitui joulun odotus ja kolme alateemaa: koristelu, leipominen ja pelit. Tarkoituksena oli oppia näiden teemojen avulla tuntemaan paremmin kumppanimaiden kulttuuria ja halusimme jakaa tätä ilosanomaa alkuperäistä laajemmalle ryhmälle. Vaikka perusryhmä on toiminut jo yli 20 vuotta, ei vastaavaa virtuaalista projektia oltu järjestetty koskaan aiemmin. Kuudesta kumppanista lopulta neljä lähti mukaan haasteeseen.
|
Online tapaaminen "Big blue buttonissa" päivittäin |
Opiskelijat ja opettajat Saksasta, Puolasta, Virosta ja Suomesta tapasivat päivittäin. Projektin koordinaattori oli valinnut yhteydenpitovälineeksi Big-blue-buttonin, jossa oli mahdollista sekä yhteisiin tapaamisiin että ryhmän jakaminen pienryhmiin.
Mitä etuja virtuaalisesta liikkuvuudesta oli?
|
Joulukukkien istutusta |
1. Projektin näkyvyys eri tiloissa
Ensimmäinen tehtävä oli tehdä joulukoristeita. Meidän idea oli tehdä joulukransseja, jonka jokainen sai viedä kotiin tai haluamaansa paikkaan. Tämän lisäksi tehtiin joulukukkaistutuksia, jotka lahjoitimme paikalliseen palvelutaloon, tapahtumapaikka Welleviin ja koulun kahvilaan. Tällä tavalla saimme näkyvyyttä projektillemme ja pystyimme jakamaan projektin sanomaa laajemmalle kohderyhmälle. Joulukukkien lisäksi ryhmä ahkeroi kutomalla sukat palvelutalon asukkaille. Nämä joulumuistamiset lähihoitaja-opiskelijat veivät joululaulujen kera.
Suomalaisten koristeiden lisäksi opiskelijat tekivät myös muiden kumppanimaiden koristeet, joita olivat saksalaisten opiskelijoiden suunnittelema adventtikalenteri, jonka paikkana oli koulun kahvila. Sovimme, että joka aamu ensimmäisenä tuleva opiskelija sai avata päivän pussin.
|
Joulukranssien tekeminen - projektiin integroituna Taide ja luova ilmaisu sekä työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen
|
Virolaiset opiskelijat olivat suunnitelleet piparkakuista tehdyt kuusen koristeet, jotka koristivat koulun ravintolassa olevaa joulukuusta. Saksalaiset olivat suunnitelleet adventtikalenterin ja puolalaiset opiskelijat erilaisia joulukoristeita kuten palloja ja joulusukan.
|
Adventtikalenteri koristi koulun kahvilaa koko joulukuun |
Perjantaina tarjoilimme koululla torstaina tehtyjä leivonnaisia. Sodankylän opiskelijat olivat suunnitelleet meidän leivonnaiseksi
taatelikakun. Tarjolla oli lisäksi lumipallosoppaa, gluteenittomia pipareita ja puolalaisia piiraita.
|
Taatelikakkua ja pikkuleipiä tarjoiltiin perjantaina lounasasiakkaille |
2. Opetuksen integrointi
Hakesuunnitelmassa olimme suunnitelleet, että yhteen liikkuvuuteen osallistuu kuusi opiskelijaa. Virtuaaliliikkuvuuteen valitsimme suuremman ryhmän. Lähihoitajat, matkailualan opiskelijat ja Telma-ryhmä osallistuivat viikon projektiin.
Ammattiaineiden lisäksi integroimme opetukseen yhteisiä opintoja, kuten
taide ja luova ilmaisun tunnit, jonka aikana teimme erilaisia koristeita.
Englanti oli luonnollinen osa viikkoa, kun kaikki ohjeistukset ja viestintä tapahtui englanniksi.
Toiminta digitaalisessa ympäristössä -taitoja tarvittiin niin viestinnässä online-tapaamisissa kuin ohjeistusten tekemisessä. Pääosin käytimme eTwinning Twinspacea projektin työkaluna.
Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisen tunneilla kävimme ulkoaktiviteeteissa ja teimme kädentaitoihin liittyviä töitä.
Kestävän kehityksen edistäminen näkyi usealla eri tavalla mm. materiaalivalinnoissa.
|
Virolainen perinnetanssi Kaera-Jaan toteutettiin yhteistanssina online-tapaamisessa |
Erilaisten leikkien ja pelien lisäksi kävimme tutustumassa Tonttulaan ja pääsimme mukaan niin joulutunnelmaan kuin maahisten elämään.
3. Kestävä kehitys
Yksi suuri etu virtuaaliliikkuvuudessa oli kestävä matkailu. Tällä kertaa emme lentäneet partnereiden luo, vaan tapasimme toisemme läheltä kotia ja koulua. Liikuimme koulun lähellä, käytimme toiminnassa paljon luonnon materiaaleja, jotka oli kerätty huomioiden jokamiehen oikeus.
4. Inkluusio
Projektiin osallistui henkilöitä, jotka eivät muuten olisi voineet olla mukana liikkuvuuksissa. Aktiivisimpia opiskelijoitamme olivat Sodankylän Telmalaiset ja palvelutalon ikäihmiset pääsivät osaksi projektiamme lähihoitajien vierailun myötä. Jaoimme tietoa projektista myös kouluissa opiskelijolle, henkilökunnalle ja vierailijoille.
Lopputuloksena projektin virtuaalisesta liikkuvuudesta totesimme, vaikka olimme kaukana, tutustuimme viikon aikana kumppanimaiden opiskelijoihin, heidän maahansa ja kulttuuriinsa ja saimme kertoa omasta maasta ja kulttuuristamme muille projektiin osallistuneille.
|
Sodankylän opiskelijoiden viikon aikaansaannokset esillä koululla |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti