4.3.2023

eTwinning biologian ja maantiedon opetuksessa

eTwinning on helppoa ja hauskaa kansainvälisyyttä. eTwinning sopii hyvin osaksi kaikkien eri oppiaineiden opetusta. Tässä blogipostauksessa esittelen muutaman esimerkin miten eTwinning-työskentelyä voi hyödyntää biologian ja maatiedon tunneilla. 


Arvokkaita kansainvälistymiskokemuksia nuorille

eTwinning-projektityöskentely tarjoaa nuorille innostavan tavan harjoitella oppiainekohtaisten taitojen ja tietojen lisäksi laaja-alaisia taitoja, kuten kulttuurista osaamista, vuorovaikutusta ja ilmaisua sekä tieto-ja viestintäteknologista osaamista. 


Yhteistyö muiden eurooppalaisnuorten kanssa on nuorille merkityksellistä monella eri tapaa. eTwinning-työskentely lisää oppimisen iloa ja mahdollistaa ystävystymisen muiden eurooppalaisnuorten kanssa.


Lue yläkoululaisen Iitan kirjoitus "Kansainvälisyyden merkitys". Iita on osallistunut yläkoulun aikana useampaan eTwinning-projektiin ja kertoo, mikä vaikutus projektityöskentelyllä on ollut hänen koulunkäyntiinsä ja elämäänsä.




Sustainable Lifestyle

Oriveden yhteiskoulun 9. luokan oppilailla on parhaillaan käynnissä eTwinning-projekti Sustainable Lifestyle yhdessä italialaiskoulun samanikäisten oppilaiden kanssa. Yhteistyön teemana on ilmastonmuutos, jonka vaikutukset näkyvät selkeästi Aostan laaksossa, jossa italialainen yhteistyökoulu sijaitsee. Pohjois-Italian vuoriston lumimäärä on vähentynyt ilmastonmuutoksen seurauksena. Tämä näkyy alueella ihmisten arjessa mm. kuivuutena. 


Suomalaisoppilaat tutustuvat maantiedon tunneilla Aostan laaksoon mm. ilmastonmuutoksen ja vastuullisen matkailun näkökulmasta. Englannin tunneilla oppilaat ovat yhteydessä aostalaisoppilaisiin ja esittelevät teemoista valmistamiaan tuotoksia toisilleen. 


Yhteistyö huipentuu keväällä, kun koulujen oppilaat pääset työskentelemään yhdessä ilmastonmuutos-työpajassa Aostassa toukokuussa suomalaisoppilaiden Erasmus+ -liikkuvuuden aikana. Suomalaisoppilaat pääsevät paikan päälle Aostan laaksoon näkemään maantiedon ja englannin tunneilla oppimaansa. Työpajoja voi järjestää myös virtuaalisesti. 




Nature in Europe

Nature in Europe -projektissa Oriveden yhteiskoulun oppilaat työskentelivät yhdessä ranskalaisten, italialaisten, turkkilaisten ja puolalaisten oppilaiden kanssa biologian ja englannin tunneilla. Tavoitteena projektissa oli tutustua paikalliseen ja eurooppalaiseen luontoon sekä oppia ymmärtämään miksi lajien monimuotoisuus on tärkeää ja miten paikallinen luonto ja kulttuuriperintö linkittyvät toisiinsa. 


Projektissa nuoret dokumentoivat omaa lähiympäristöään eri vuodenaikoina. Dokumentoinnissa hyödynnettiin iNaturalist-sovellusta. Havainnot jaettiin yhteisen TwinBoardin ja videopalaverien välityksellä. Nuoret tutustuivat eri maiden esittelyihin ja yhdessä keskustellen eri vuodenaikoina pidetyillä Teams-oppitunnilla. Nuoret vertailivat partnerikoulujen lähiluontoa etsien eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä pohtien myös syitä luonnon samankaltaisuuten tai eroavaisuuksiin eri puolilla Eurooppaa. Keskusteluissa yhtenä teemana oli myös ilmastonmuutos ja sen vaikutukset eurooppalaiseen luontoon. 






Do you speak English?

Do you speak English? -projektissa tavoitteena oli kehittää oppilaiden englannin kielen  kommunikointitaitoja. Yksi osa projektityöskentelystä toteutettiin biologian ja maantiedon tunneilla. Oppilaat seurasivat marraskuun ajan säätilaa partnerimaissa Suomessa, Ukrainassa, Turkissa, Liettuassa, Espanjassa ja Romaniassa. Oppilaat raportoivat sään vaihteluista valmistamalla videoita ja kirjallisia raportteja toisilleen.
















Green Teens News

Green Teens News -projektisssa suomalaiset, ranskalaiset, espanjalaiset ja italialaiset oppilaat valmistivat monikansallisissa pienryhmissä uutislähetyksiä Agenda2030 -teemoistaOppilaat tutustuivat projektin alussa toisiinsa, ilmastonmuutos-teemaan ja Agenda2030-tavoitteisiin. 















Projektin aikana oppilaat työskentelivät kansainvälisissä pienryhmissä. Ryhmät laativat yhteistyössä ilmastonmuutos-aiheisen kyselyn, teettivät kyselyn ja analysoivat tulokset. Jokainen ryhmä laati kyselyn tuloksien pohjalta kansainvälisen uutislähetyksen, jossa haastateltiin paikallisia ihmisiä eri maista, raportoitiin kyselyn tuloksia sekä kerrottiin ilmastonmuutoksesta sekä siitä miten ihmiset ovat siihen vaikuttaneet ja annettiin tietoa siitä miten jokainen voisi tulevaisuudessa toimia kestävää tulevaisuutta edistävällä tavalla. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti